Chique vork
De Ride-collectie is ondertussen verdwenen; Ride-modellen zijn zogenaamde performance modellen. Ook deze dragen nu de naam Scultura. Waaronder deze 300. Materiaal: 6066 Hydroformed ‘Scultura Lite’ aluminium, lekker stevige onder- en gebogen buis, ronde staande buis en doorlopende bovenbuis in de achtervork. De derailleurkabels lopen binnendoor. De rechte voorvork is een volledig carbon model met twee maten lagers; met een gewicht van 440 gram. Prima, zo’n vork vind je doorgaans terug bij de (veel) duurdere carbon modellen.Mooi is de 300 ook nog. Nou ja, als jij hem niet mooi vindt is die in ieder geval smaakvol te noemen! De diepblauw met donkerrode lak is die van de wielerploeg Bahrain Merida. Het donkerrood zien we ook terug bij de onderdelen als stuurlint, zadel en velgen. Compleet met Shimano Tiagra met 50/34 en een 12/28 achter weegt de 300 9,80 kilo. Nee, niet licht, wel heel stabiel.Flink balhoofd
De complete 10-speed Tiagra past prima bij de 300. Het schakelen staat op een hoog niveau. Achter gaat het rap, rap op en af. Elk tikje is raak. Kracht zetten is bijna niet nodig. De 300 is vooral een snelle toerfiets. Een balhoofdbuis van bijna 18 centimeter duidt hierop – hierdoor is de stuurpen iets hoger geplaatst waardoor je net wat meer rechtop zit en zo en heb je net wat meer comfort. Mooi is dat er standaard 25 millimeter banden gemonteerd zijn. Prima voor de wekelijkse ritjes en toertochten. Gewoon lekker knallen. Gooi hem maar op het grote blad en achter op de 15 – dat sprintje om het naambordje is voor jou. Sprinten, voorwiel als eerste over de (denkbeeldige) lijn drukken en dan handjes in de lucht. Het frame is stijf en stabiel, alle onderdelen passen er prima bij. Is er wat minder? De eigen Merida Road Comp-remmen; die zijn net wat vager dan de originele dual pivot remmen.A Derailleurkabels door onderbuis.B KMC-ketting.
C Merida Expertstuur.