Deze review komt uit Fiets Magazine nr.7 van 2017. We vergeleken daar 7 exclusieve racefietsen. Het eerste artikel uit de reeks, met de links naar de andere geteste fietsen vind je hier. Lees je het complete artikel liever op papier, bestel kun je het magazine nabestellen in onze shop.
De remleiding en de Di2 stroomdraad modern door de onderbuis, bracket met pressfit bracketlagers. Opvallend: de tapered balhoofdbuis heeft aan de onderzijde een soort luifel – dáár valt de volledig carbon voorvork precies in. De vork heeft 1⅛ inch lagers in plaats van de tegenwoordig gebruikelijke 1½ inch onderlager. Iets minder oversized zorgt ook voor extra comfort. Bij een racer als deze Skeiron hóórt een 27,2 millimeter zadelpen en een licht aflopende bovenbuis. En ruimte voor flink brede banden: ze passen tot 28 millimeter.
Diverse uitvoeringen
Er is al een Skeiron met 105 voor 3449 euro, compleet komt deze Skeiron op bijna 7000 euro. Shimano Ultegra Di2, 140 (achter) en 160 millimeter (voor) schijven, flat mount-bevestiging, carbon FFWD-wielen met DT Swiss-naven en VNT-delen. De torsiestijfheid is net zo hoog als veel carbon of alu frames en dat is qua stabiliteit en in het verlengde daarvan veiligheid alleen maar goed. De fiets is niet licht, hij weegt ver in de 8 kilogram. Een KOM zul je er niet snel mee pakken. Het is geen flitsende hardcore racer voor criteriums. Dat komt eerder door het feit dat het gewicht relatief hoog is – wat dan weer komt door de schijfremmen, bijbehorende wielen en ja, ook door de extra nokken op het frame. In deze uitvoering is het vooral een heerlijk snelle toerfiets. Eén waar je echt voor kiest. A Glanzend titaniumB Balhoofdbuis met afdekkapje
C Bijpassende VN-bidonhouders