Niner begon in 2005 met het louter produceren van mountainbikes met 29 inch wielen. TwentyNiner. Eerst van aluminium en scandium, later van carbon. Maar de Amerikanen hebben ook een compacte collectie van een tiental modellen gravelbikes.

Niner RLT 9 RDO

Deze RLT RDO is er sinds begin 2017. RLT staat voor ‘Road Less Traveled’ en RDO is dan weer een afkorting van ‘Race Day Optimized’.

Remleiding vóór klassiek buitenlangs.

Net een crossfiets

Van een afstandje lijkt de RLT op een crossfiets. Een moderne weliswaar, met de schijfremmen. Maar als je goed kijkt, zie je een flink aflopende bovenbuis, een wat langere balhoofdbuis en zaken als twee stel bidonhoudernokken en vooral: de voorvork. Aan beide zijden zijn drie gaten met schroefdraad te vinden. Plaats voor nog meer bidonhouders of een rekje – ook op de achtertrein zijn er dan weer ‘aanknooppunten’ te vinden. Het frame is Di2 compatibel, heeft een pressfit bracket, steekassen (15 millimeter voor en 12 millimeter achter) en kan banden tot 40 millimeter aan. Het frame weegt rond de 1200 gram, de vork 600 gram. Het relatief hoge gewicht van de vork is te wijten aan de al genoemde nokken en de benodigde stevigheid voor het eventueel monteren van de ‘pakkendragers’. De Niner is custom afgemon teerd met onder meer een Ultegra 6800-groep, 46/36 FSA SL-K-crankstel, FSA-gravelstuur en een speciale Vedett-bier top cap (!).

Niner RLT 9 RDO

Je kunt natuurlijk ook voor Radler kiezen…

De Terreno Dry 33 millimeter banden zorgen ervoor dat je vermoedt dat deze Niner vooral is bedoeld voor de cross. En dat klopt ook wel: gewillig liet de RLT zich door Hollands struikgewas, dwars door korte bochten en langs Brabantse bos en hei sturen. Maar 100 procent cross is-ie dan weer niet: vooral het al vermelde gewicht – en de daarmee gepaard gaande ‘traagheid’ – van de vork spelen een rol. Met een echte crossvork laat de fiets zich net wat makkelijker de bocht insmijten. Maar dat is ook helemaal niet erg. Niner heeft de RLT ook helemaal niet bedoeld voor veldritparcoursen als Zonhoven, Hoogerheide of Niel. Wel voor de ‘Road Less Traveled’. Als we een offroad indeling zouden moeten maken: 50 procent gravel, 30 procent cross en 20 procent adventure. Van alles wat dus. De Niner kan een prima aanvulling voor je fietsencollectie zijn als je een snelle, lichte ‘gravel’racer zoekt.


Oversized bracket met SL­K cranks.

A Nokjes achter­drager
B Vittoria Terreno 33 millimeter banden
C FSA Adventure­ stuur