In FIETS 8 staat een artikel over de rijwielindustrie in het Baskenland. Merken als Exteondo, Spiuk, BH en ook Orbea worden daar vervaardigd. We kregen de kans om onlangs de Orbea Orca te testen. Een complete carbon racer met Shimano 105.

Tekst: Menno Grootjans / fotografie: Remco Veurink

De Orca is het topmodel van Orbea. Of eigenlijk: er is niet één Orca, er zijn er drie. Nou ja, er zijn er eigenlijk zo’n tien stuks. De prijs van een complete Orca begint bij € 1999,- en loopt door tot € 8999,-. De Orca bestaat toch al bijna tien jaar! En de Orca is nog steeds zo goed dat de Basken geen ander carbon frame produceren. Daarentegen hebben ze de Orca uitgebouwd in drie klassen: goud, zilver en brons. Dat verklaart dat er meer dan één Orca is…

Goud, zilver en brons
Orbea geeft wel uitleg over wat voor soort composiet er toegepast wordt, maar ook weer niet zoals bijvoorbeeld de Italianen het doen. We laten de Basken even zelf aan het woord –vertaald dat dan weer wel. Goud staat voor ‘de meest hoogwaardige vezels die de weerstand tegen tractie en compressie verhogen, waardoor structuren ontstaan met extreme waarden van stijfheid. In combinatie met koolstofvezels met een laag soortelijk gewicht wordt het mogelijk frames te maken met de beste gewicht-stijfheid verhouding’. Zilver: ‘hoogwaardige vezels die zorgen voor stijfheid en absorptie van trillingen voor een maximale efficiëntie van trapbeweging. Het gaat om een combinatie van vezels met de hoogste elasticiteitsmodulus’. En brons: ‘vezels van een middenklasse die beogen een maximaal rendement te leveren door de combinatie van elasticiteit en duurzaamheid’. Hoe hoger, hoe lichter en exclusiever. Het verschil tussen een bronzen en een andere Orca: alu patjes en een ronde staande buis.

8600 gram
Het is een monococque frame met vloeiend verlopende lijnen, kenmerkende balhoofdbuis, driehoekje bij de zadelpenklem, wishbone, gebogen achtervorken en een rechte voorvork. De kabels lopen aan de zijkant langs de onderbuis in en komen er onder het het bracket weer naar boven –voorderailleur- en naar achteren –achterderailleur. De kabel van de achterrem loopt binnendoor. We hebben het frame niet los gewogen, wel de complete fiets. Deze 57er Orca is afgemonteerd met Shimano 105 10-speed. 8,60 kilo. Inclusief Shimano 105 aandrijving, compact 50/34 crankstel, carbon zadelpen en alu stuur en stuurpen, Selle Italia zadel en een stel Shimano R500 wielen met Vittoria Rubino banden. En met een stel eigen Orbea remmen.

Exotisch
Ben je op zoek naar een ware klimmer? Ga dan meteen door naar zilver en goud ( daar rijden de mannen van Euskatel mee!). Ben je op zoek naar een betrouwbare en stabiele carbon racer met een exotisch uiterlijk? Dan is deze Orbea B(ons) 105 een aanrader. Nee, niet licht en nee, niet overdreven reactief, maar wel stabiel en heel zeker. Ook omdat de geometrie geen verassingen kent. 73,5 graden balhoofdbuis, 72,1 graden zithoek en een wielbasis van 998 mm bijvoorbeeld. En een bovenbuis van 57 cm, reach van 391 en een stack van 590 mm.

Prima
De adviesprijs bedraagt ruim 1999 euro. Daarvoor heb je een prima carbon racer met een exotisch uiterlijk. De onze was roomwit met rode accenten. De Orca is niet licht, wel ruim voldoende afgemonteerd. Valt er wat tegen? De eigen remmen van Orbea. Die zijn nogal sponzig. Maar een stel standaard 105 remmen zijn zo gekocht. De Orca is er van 48 tot en met 60 cm en in carbon-geel, carbon-oranje, carbon-antraciet en carbon-rood/wit. Deze Orbea werd beschikbaar gesteld door Wim de Vos fietsen in Oosterhout.

 www.orbea.com