Gevestigd in het Brabantse Nuenen, vlakbij Eindhoven, sleutelt Pilot de ideale toertochtfiets voor je in elkaar. Deze Duro is volledig naar wens samen te stellen en is zelfs beschikbaar met custom geometrie. Heb je de fiets dus liever wat korter of juist wat hoger aan de voorkant? Geen probleem.


Wat in 1986 begon in Ede met de eerste terrein fietstocht is inmiddels een landelijke traditie. Zodra de bladeren van de bomen vallen verzamelen wielrenners in bij voorkeur oude winterkleding, dikke overschoenen en fluo handschoenen bij de plaatselijke voetbalclub voor één van de vele toertochten. We testten vier verschillende typische toertochtbikes. In dit artikel de eerste, een Pilot Duro. [Beeld: Remco Veurink]


Met versnellingsbak

De Duro is buiten een heleboel exclusieve onderdelen als een titanium stuur (wie wil dat nu niet!) en een top of the bill Fox Factory-vork ook opgebouwd met een Pinion 1.12 gearbox. Een versnellingsbak in je fiets. Vet! Het getal geeft direct het aantal versnellingen aan en dat betekent dus 12 keer schakelen met de soepele draaischakelaar. Met een bereik van 600 procent heb je 100 procent meer bereik dan een SRAM Eagle-systeem oftewel heel licht, en heel zwaar. Van alle markten thuis en dat allemaal onder in je bracket.

Zo’n Pinion vereist een aparte bevestiging en dus ook een specifiek frame, zoals ook bij deze Duro. Het voordeel van een versnellingsbak in je fiets is met name dat het eigenlijk altijd werkt en de kans op errors bijzonder klein is. Deutsche Gründlichkeit dus. Zeker in combinatie met de Gates aandrijfriem, die nauwelijks rekt en zo een aantal jaren meegaat.

Je dompelt de Duro de hele zondagochtend onder in de modder, zet hem in de schuur en doet een week later exact hetzelfde. Dat is de theorie. En in de praktijk is dat ook prima uit te voeren. Maar wees eens eerlijk, wie gaat er nou een titanium fiets kopen met een vanaf prijs van 5399 euro en zelf gekozen kleurrijke logo’s om deze vervolgens week in week uit zonder te poetsen af te beulen? Is de gemiddelde wielertoerist niet veel te trots op zijn exclusieve karretje om deze onder de drek voor te stellen aan zijn vrienden?

We zien de Duro dan ook vooral als een mountainbike waarmee je – natuurlijk – een toertocht kan afraffelen maar die vooral in staat is om veel meer te doen dan dat. Een fiets waarmee je extreme tochten perfect kunt maken. Ultra avonturen, bikepack races of meerdaagses zonder zorgen. De Duro stuurt snel genoeg om lekker mee te spelen en biedt voldoende controle om berg af in de bergen je mannetje te staan. Om dit titanium speeltje alleen te gebruiken in toertochten is eigenlijk zonde.