Ziehier: de 2018 versie van de Gan S van Pinarello. De Gan S is gebaseerd op de in 2014 geïntroduceerde Pinarello Dogma F8, die samen is ontwikkeld met Team Sky en Jaguar. De Dogma F8 heeft sindsdien toch al weer een Tour de France zege op haar conto kunnen schrijven wat Pinarello er toe bracht om de F8 ‘the best bike in the world’ te bestempelen. En er is een opvolger: de Dogma F10. Ook al met twee dikke zeges op het CV. Tenminste, als Chris zijn gele en rode trui mag houden…

Pinarello Gan S

T700
Is de F8 gemaakt van T1100 1K carbon, de Gan S is van T700. Wie niet precies weet hoe de F8 er uitziet denkt dat met een F8 te doen heeft als de Gan S voor komt rijden. Vrijwel dezelfde opvallende profielen en buisvormen, maar de asymmetrische ingrepen en de stijfheid zijn iets minder extreem. Ter vergelijking: een F8 deed op onze meetbank 111 Nm, de Gan S 108 Nm. Allebei prima trouwens! Mooi is dat Pinarello voor een soort ‘Foil’ cockpit heeft gekozen: een driehoekige stuurpen. Echter, het is natuurlijk wel gewoon een ronde balhoofdbuis  maar middels driehoekige spacers en een soort wedge is ook dit frontje van de Gan S lekker spits. Net al de balhoofdbuis zèlf trouwens.

Most
Veel eigen onderdelen uiteraard weer op de Gan S. ‘Most’ noemt Pinarello die. Onze testfiets was afgemonteerd met een volledige Shimano Ultegra 8000 11-speed groep, standaard bracket met Italiaanse draad en Fulcrum Racing 7 wielset. Met 25 mm Vittoria banden met Pinarello opdruk. Zo in het zwart met donker rood is het waarlijk een plaatje. Een los frame weegt 1080 gram, de vork 480 gram. 8 kilo compleet. Wat een mooie fiets is zo’n Pinarello! Je moet natuurlijk wel van wat ‘draaien en keren’ in het frame houden, anders zal je hem waarschijnlijk ‘too much’ vinden. Maar er is vraag genoeg: niet voor niets maken hele volksstammen diep in het Verre Oosten een Pinarello na… De Gan S is er in tien standaard maten en vijf ‘easy fit’ – vooral voor kleine coureurs (M/V).

Bella
Maar is het alleen het uiterlijk? Nee, want hij rijdt ook nog eens super strak en overtuigend. Niet super licht, maar heel goed reagerend op wat jij wilt. Bochtjes nemen is een plezier op zich en lekker aangaan? Doe maar. Super comfortabel is die niet –maar het is dan ook een echte racefiets. Juist. Mooi is die. En goed.

Dus…
Conclusie: de Gan S is een knappe verschijning, en ook een goede aanbieding. Want: ‘ondanks’ het mediterrane uiterlijk is het ook gewoon een prima racer. Helemaal goed als je een nieuwe Pinarello zoekt -en geen F8 of F10 wil kopen. De ‘looks’ scoren wat ons betreft een dikke plus, het rijgedrag ook. Op de nieuwe Ultegra 8000 onderdelen is niks aan te merken. Wel graag een wat meer ‘high end’ wielsetje; dat zou de Gan S net wat meer ‘schwung’ geven. Val je voor deze Italiaan dan heb je – hoe dan ook- een uitstekende racer onder je. De complete fiets kent een adviesprijs van 4500 euro.

pinarello.com / Fotografie: Remco Veurink