De Prince van Pinarello was een jaar of twee verdwenen, maar nu is hij er weer. De GAN-lijn is omgegooid en die heeft deels de naam Prince gekregen. In het kort: de GAN en de GAN Disc blijven bestaan. De GAN S wordt vervangen door de Prince en er is een Prince Disc bijgekomen.De Prince Disc lijkt op zijn grote broer, de Dogma F10. Is de F10 gemaakt van T1100 1K carbon, de Prince is van T700. Het is om te zien een echte Pinarello; net wat anders dan wat de concurrentie maakt. Er zullen op Aziatische sites wel weer heel veel imitaties van te vinden zijn. Het frame is duidelijk oversized, met licht welvende onderbuis, laag aangezette achtertrein en op de onderbuis een extra inkeping waar de bidon geplaatst gaat worden.
Mooi is dat Pinarello voor een soort ‘aero’ cockpit heeft gekozen: een driehoekige stuurpen. Echter, het is natuurlijk wel gewoon een ronde balhoofdbuis maar middels driehoekige spacers en een soort wedge is ook dit frontje van de Prince Disc lekker spits. Net al de balhoofdbuis zélf trouwens. Ook zitten er onder aan de voorvork nu de zogenaamde ForkFlaps voor extra aerodynamica.
Veel eigen onderdelen uiteraard weer op de Prince. ‘Most’ noemt Pinarello die. Onze testfiets was afgemonteerd met een volledige Shimano Ultegra 8000 11-speed groep, standaard bracket met Italiaans draad en Fulcrum Racing 5-wielset en 25 millimeter Vittoria-banden. Een los frame weegt 1080 gram, de vork 480 gram. Compleet komt de Prince op 8 kilo.
Wat een mooie fiets is zo’n Pinarello! Je moet natuurlijk wel van wat ‘gekronkel’ in het frame houden Maar je pikt je fiets er altijd uit op het terras. Maar het is niet alleen het uiterlijk, hij rijdt ook nog eens heel erg strak en overtuigend. Niet superlicht, maar heel goed reagerend op wat jij wilt. Bochtjes nemen is een plezier op zich. En lekker aangaan? Doe maar. Super comfortabel is-ie niet – maar het is dan ook een echte racefiets.