Fusion is een populaire stijl van koken waarbij kenmerkende gerechten van keukens met elkaar worden gecombineerd. Zou deze Prorace Fusion net zo populair worden? Ondanks dat hij wat saai zwart is staat-ie toch behoorlijk te shinen.De Fusion is een carbon frame met direct mount-remmen gekoppeld aan een rechte voorvork met een soort overkapping. Het opvallendst is de mix van de sterk gekromde staande buis, de aero zadelpen met de platte en oversized onderbuis. Verder een licht aflopende bovenbuis, een balhoofdbuis met twee maten lagers, pressfit bracket en laag aangezette staande achtervorken. De liggende achtervork is oversized en geovaliseerd. De derailleurkabels lopen binnendoor: aan de zijkant van de liggende buis gaan ze het frame binnen. Wil je geen kabels? De Fusion is Di2 compatibel. Op de meetbank vertoont de nieuweling geen zwakheden.
De afmontage is vertrouwd: Shimano Ultegra 8000 met een stel Vision Metron-wielen en Veloflex-bandjes. 28 millimeter vermeldt de opdruk, maar die Italiaanse 28 millimeter zijn duidelijk minder breed dan Duitse millimeters. Maakt niet uit; er passen brede banden in het frame. De Fusion weegt precies 7,50 kilo. Als je de fiets oppakt om een rondje te maken dan voel je meteen dat-ie lekker is. Dat zet zich voor als je gaat trappen. Dat gaat toch bijna vanzelf vooruit. Licht en ook nog eens stabiel. En met een snel schakelende 11-speed groep.
Toch roept de Fusion ook vragen op. In deze configuratie is het een wat diffuse mix tussen gewoon en aero. De zadelpen heeft veel verstelmogelijkheden (ergo: je kunt de Fusion ook tot tijdritkader omtoveren) maar de juiste zit en afstelling vragen enkele extra handelingen. En volgens ons: als de Fusion echt af moet zijn, dan is een aero cockpit een vereiste. Dat zal wat extra euro’s kosten, maar dat kan de Prorace wel hebben. En dan is ook deze Fusion een hit.