Een oude bekende, de Ridley Fenix. SL. De Fenix is gebouwd rond een eigen performance geometrie. De inmiddels vier jaar ‘oude’ SL is gebaseerd op de in 2011 standaard Fenix, maar dan goed aangepakt. En in 2016 kwam er ook de Fenix SL Disc bij.Het grote verschil met de oorspronkelijke Fenix zit hem deels in het gewicht – de SL weegt zo’n 100 gram minder-, deels door de nieuwe ‘features’. Het frame is uiteraard carbon, de voorvork een volledig carbon model met twee maten lagers, geen schroefdraad in het bracket. Maar de SL is vooral slanker gebouwd met een ronde bovenbuis, 27,2 millimeter zadelpen en strakke aero voorvork. Het frame is zeer netjes afgewerkt en zit goed in de lak.
Het mooie: je ziet de standaard frames van Ridley eigenlijk altijd wel op Sporza. Ewan, Wellens, De Gendt: de Noah, Helium of Fenix zijn, vooral in het voorjaar, elke week wel een keer in beeld. En ja, sommige profs rijden met schijfremmen, maar als elke gram telt dan… de velgrem.
Nu is dit bij deze Fenix SL niet aan de orde; je kiest voor de mix van comfort en performance. Dat lijkt marketingpraat, maar echt, de Fenix SL is strak genoeg en biedt daarnaast plaats voor extra comfort. Met name kun je spelen met de banden. 25 millimeter past, 28 millimeter ook nog. Het standaard 4ZA-zadel is ook een aanrader. Zijn er opmerkingen? Zitten en trappen, niet te flauw en die kasseienstrook kom je ook met gemak over.
Echt flitsend is de Fenix SL niet – wil je een meer agressieve koersfiets dan is de Noah SL een betere keuze. Het moge duidelijk zijn: we zijn nog steeds fan van de Fenix SL. Los kost een Fenix SL rond de 1800 euro, met 105 rond de 2090 en voor de uitvoering met Ultegra, Rotor en 4ZA en in deze speciale Pureline uitvoering (+ 100 euro) 2699 euro. Lekker glimmend zwart met rood! Hoezo oud, met ervaring zeg maar.