België is het land van de koers. Binnen het aanbod van Belgische merken als Zannata, Merckx, Prorace, Scoperta neemt Ridley de voornaamste plaats in. Het merk uit Paal-Beringen sponsort ook een WorldTour team: Lotto Soudal. De mannen rijden onder andere met de Fenix SL, de Noah SL en deze Helium. Die is er in een SLX-uitvoering, een SLA(luminium) en deze X.

Doorontwikkeld

De X is net wat minder licht dan de SLX – die weegt minder dan 900 gram; de X rond de kilo. Stifness to weight, dat was het uitgangspunt bij het ontwerp van de Helium. Het oorspronkelijke model dateert uit 2009 – toen had het frame nog een Integrated Seat Post (ISP). Het nieuwe frame is uiteraard carbon (30T-24T HM UD Carbon), de voorvork een volledig carbon model met twee maten lagers en geen schroefdraad in het bracket. De X is vooral slank gebouwd met een ronde bovenbuis, 27,2 millimeter zadelpen en nauw aansluitende aero voorvork.

➊ Remkabel loopt schuin door de bovenbuis.

De Helium is strak genoeg en biedt daarnaast plaats voor extra comfort. Daar zorgen de slanke achtervorken, de uitstekende zadelpen en de 25 millimeter banden voor (er kunnen geen 28 millimeter bandjes in). Onze testfiets was nog afgemonteerd met Ultegra 6800- en met 4ZA-delen inclusief een custom carbon wielset. De weegschaal stopte bij 7,5 kilo. De meetresultaten stemden tevreden. Het klassiek ogend frame is zeer netjes afgewerkt en zit goed in de lak. Logisch, Ridley spuit haar frames in eigen huis.

➋ Trots op de Vlaamse Leeuw.

Onopvallend goed

De Helium X is onopvallend. Je ziet eigenlijk niet dat-ie zo goed is. Doordat het frame zo klassiek ‘standaard’ is, moet de Ridley het van de rijeigenschappen hebben. En die zijn gewoon uitstekend. Lekker mee knallen. Met net wat meer stabiliteit en finesses dan de eerste series Helium en zeker met een vinnig karakter. Het is geen performance racer, wél een allround racer. Met veel comfort. Als je een knalstijve oversized racer wilt, moet je naar Duitse merken kijken. Europa is dan wel een, we zijn nog steeds verschillend…

➌ DT Swiss snelspanner.

A 4ZA- of Forza-zadel
B Derailleurkabels door onderbuis