De Noah behoort ondertussen tot het meubilair van Ridley. De eerste Noah dateert namelijk al uit 2006. De Noah is altijd een echte wedstrijdmachine geweest. Van een – toentertijd – populaire racer met Integrated Seat Post, via de Noah Fast met geïntegreerde velgremmen tot het SL-model dat tot voor kort in de winkel stond en wordt bereden door de coureurs van Lotto Soudal.

En nu is er de nieuwe Noah Fast; verkrijgbaar met standaard velgremmen en schijfremmen en duidelijk vloeiender vormgegeven dan de oude Noah. Vooral bij de overgang van de staande buis naar de achtervork en rond de balhoofdbuis valt dit op. De voorvork valt, net als bij de oude, in de balhoofdbuis – maar is toch net wat anders.
Het grootste verschil is de cockpit; Ridley betitelt deze met Aero Nomic.

Het is een carbon unit uit één stuk. Even binnenkijken: de balhoofdbuis van de voorvork is normaal rond van binnen – daar zit de expander -, maar aan de voorkant is deze deels afgevlakt. Tussen de stuurpen en de balhoofdbuis zit een opvulstukje. Tussen de stuurpen en de balhoofd zitten deelbare spacers – duidelijk in een aero vorm. Geen kabels of leidingen te zien, die lopen namelijk door de onderkant van het stuur, via de stuurpen aan de voorzijde tussen spacers en stuurpen het vooronder in. Even droom je weg, maar als je eenmaal het stuur vast hebt voel je je meteen coureur. Je zit automatisch diep, voorover, met je neus richting de meet. Geen probleem, want de Noah Fast wil echt wel vóóruit.

Dat gooien en smijten was altijd al zijn ding, zo in deze nieuwe compacte uitvoering nog net wat meer. Het gemonteerde Flite-zadel en de gummi Corsa-banden doen veel voor je welbevinden. Heerlijke racer, eentje waar je ongemerkt harder van gaat rijden. Het zachtgrijs gecombineerd met een soort kersenrood is echt mooi. Bedenk wel: het is geen performance fiets; op een Ridley Fenix SL zit je gewoon wat meer ontspannen op van die echt Vlaamse betonwegen… Wil je vlammen, dan is de Noah Fast een mooie nieuweling.