Ridley is een Belgische fabrikant die er prat op gaat Belgisch te zijn. Ridley sponsort al jaar en dag wielerploegen; dit seizoen is dat Lotto-Belisol. Die mannen rijden op de Noah en de Helium SL en in het voorjaar op de Fenix. Veelal prijkt de slogan ‘We are Belgium’ op haar frames. Niet op deze Orion trouwens, maar de afkomst is voor de ‘volger’ duidelijk: bij de fiets krijg je een wielershirt met kasseien cadeau. Altijd fijn!Bekend
De Orion is een zogenaamd betaalbaar middenmodel. Het is ook geen nieuw model; de naam bestaat al enkele jaren en deze Orion stamt in feite uit 2010. Het is in feite een heel bekend frame. Het carbon monococque frame heeft een aflopende bovenbuis, de onderbuis is oversized en komt uit in een bracket met ‘monobox’. De staande buis is oversized, de staande achtervork is een zogenaamde ‘wishbone’ en ‘splijt’ net boven het achterwiel in twee afzonderlijke vorkpoten. De liggende achtervork is iets S-bended en deels plat. Het bracket heeft BSA schroefdraad, de derailleurkabels lopen buitenlangs. 1250 gram licht (M), 500 gram voor de voorvork met carbon vorkpoten en aluminium balhoofdbuis.Strak gespoten
Lekker populair kleurtje: zwart en grijs gespoten frame. Je kunt de Orion als een los frame kopen – € 999,- of compleet in deze uitvoering voor € 1599,-. Dan is de Orion afgemonteerd met Shimano 10-speed. Shimano 105 dual controls shifters, achterderailleur en voorderailleur en Tiagra 12/28 cassette, ketting en naar keuze ‘non series’ Shimano 34/50 of triple crankstel en remmenset. Juist, een hele mix aan onderdelen. Wel allemaal van dezelfde leverancier, dus alles is prima compatible. Wat zien we nog meer bij de Orion? Racing 7 wielset van Fulcrum, Continental banden, 4ZA onderdelen en Jagwire kabels.Zes maten
De Orion is er in de maten XXS tot XL. De testfiets was een ‘M’: staande buis van 50 cm, bovenbuis 55 cm, balhoofdbuis 17,5 cm, wielbasis 990 en zit- en balhoofdhoek 73 graden. Compleet weegt de Orion 8,8 kilo. De torsiestijfheid is 107 Nm. En dat is ruim in orde –ook als je nog niet op je gewenste zomergewicht zit.Stevig
Het is zo’n fiets die je zonder problemen kunt kopen. Er is niks om je over op te winden; dat wil zeggen: er zit geen boutje verkeerd, de onderdelen werken prima samen en je kunt lekker ‘gooien en smijten’ met deze summerbike. Hij is niet licht voor een carbon fiets, wel heel vertrouwd. Accelereren? Kan, maar eerlijk gezegd is het een fiets die het beste voor de dag als je als het ware over de weg glijdt. Echt vinnig kunnen we deze Orion niet noemen. Dat ligt zeker niet aan de geometrie of het gewicht van het frame en vork –dat kan natuurlijk lichter, met name de voorvork- maar wel aan het hele pakket aan delen. ‘Dikke’ alu zadelpen en stuurcombi, stevige wielen, ‘non series’ crankstel. Overal zou uiteindelijk een pondje af mogen wat ons betreft -als je voor een echte lichtgewicht racer zou gaan .Zorgeloos
Maar: daar hoef je niet mee te zitten. Want uiteindelijk maakt de Orion niet voor niets al enkele jaren deel uit van het programma van Ridley. En die betrouwbaarheid is een prettig iets als je zorgeloos de zomer -en verder- in wilt gaan. En bedenk: je koopt de fiets, schroeft een paar pedalen erop, trekt je Ridley shirt aan en gaat lekker zomer vieren! Later kun je altijd nog voor een lichter setje wielen gaan bijvoorbeeld of een Shimano Ultegra crankstel ‘op de kop’ tikken. Tot slot nog even meegeven: onze eindredacteur Peter van der Gaag rijdt al twee jaar met een Orion en is daar heel ‘content’ mee.Tekst en foto’s Menno Grootjans
Info www.ridley-bikes.com