Het Belgische Ridley heeft een flinke lijn cyclocross fietsen. Vijftien stuks om precies te zijn, verdeeld over de composiet X-Night en X-Fire en de aluminium X-Ride en X-Bow. En al die fietsen zijn verkrijgbaar in zowel ‘disc’ versie als ‘cantilever’ versie. Dit is de X-Ride 20.

Tekst & foto’s: Menno Grootjans

DSC01908De X-Ride was ‘vroeger’ de top binnen Ridley. Dat wil zeggen, voordat composiet als framemateriaal werd gebruikt. Renners als Erwin Vervecken en Mario de Clercq hebben heel wat successen behaald op een aluminium Ridley –soms uitgevoerd met een carbon achtertrein. In 2014 gebruikt Ridley aluminium vooral binnen de betaalbare modellen; dus vandaar dat de X-Bow ( vanaf € 949,-) en de X-Ride van aluminium zijn.

De X-Ride is gebouwd rond een Triple butted 7005-T6 aluminium frame met zogenaamd ‘tapered headtube’ waarin de eigen Oryx voorvork huist. Deze is compleet van carbon. Het frame weegt -afhankelijk van de maat- rond de 1600 gram, de voorvork precies 500 gram. De torsie stijfheid is hoog: 129 Nm. De X-Ride is er zoals gezegd in een versie met schijfremmen – de X-Ride 20 Disc en in twee uitvoeringen met standaard remmen. De X-Ride 10 en de -20.

De X-Ride 10 is afgemonteerd met Shimano Ultegra, de 20 met vooral Shimano 105. En met 4ZA ‘Mini V-brake’, CX-70 ‘top pull’ voorderailleur, 12-28 cassette, KMC ketting, FSA Gossamer MegaExo 46/36 crankstel, Fulcrum Racing 7 CX wielen met Challenge Grifo 32 mm banden en 4ZA zadel, stuur, stuurpen en zadelpen. Alle kabels lopen buitenlangs en aan de bovenzijde van de bovenbuis. Het bracket heeft gewoon schroefdraad, de liggende achtervork is deels plat, de staande achtervorken zijn S-bended. Er zijn op het frame nokjes aanwezig voor spatbordjes. In en maat 54 weegt de X-Ride 20 9,50 kilo. Er zijn zeven maten: van 48 tot en met 60 cm. € 1399,- kost de 20, zowel in een uitvoering met de V-Brakes als met mechanische schijfremmen. De 10 300 euro meer.

DSC01905

Is de X-Ride nu een ‘full’ cyclocross fiets? Ja en toch ook nee. De geometrie is helemaal OK voor lekker stevig off road gebruik. De X-Ride heeft een wielbasis van 1 meter en een centimeter, achtervork van 42,5 centimeter, zithoek van 73,5 graad en een balhoofdhoek van 72 graad en een bovenbuis van 54,5 centimeter, stack en reach respectievelijk 551 en 382. Ook de afmontage met 46/36 crankstel en 12-28 achter, de CX uitvoering van de Fulcrum wielen en de Grifo banden verraden veel kennis van hoe het er aan toegaat in het veld. Wat minder is voor super snelle demarrages is het hoge gewicht. En dat is toch ook te danken aan de zeer solide afmontage met allemaal ‘fool proof’ delen. Gewoon gooien en smijten met deze crosser! ‘No mercy’! Even tussendoor: waarom gebruiken we zoveel Engelse woorden? Omdat Ridley veel crossers in de VS verkoopt! En op zo’n lekker lang doorlopend ‘gravel road’ zal deze X-Ride zich prima thuis voelen! En de V-Brakes? Die remmen beter dan de aloude zij-optrekremmen al moet je even wennen wanneer ze echt aangrijpen; de Dual Control rem schakelgrepen zijn niet 100 % compatible met de V-Brakes. Maar ze werken natuurlijk wel. Heel mooi is de voorvork; die vinden we ook terug in de carbon X-Fire!

Samenvatting:
Stabiel. Stevig, goed afgemonteerd, betaalbaar. Niet licht. Wil je volop gaan ‘koersen ‘ dan kun je wellicht beter een carbon X-Fire kopen. Die is er vanaf € 1999,-. Maar zoek je een ‘fool proof’ vrijetijds ‘crosser’ dan is de X-Ride 20 prima. Tip: je kunt overigens de X-Ride een beetje tunen: lichtere wielen, vouwbanden, simpele remmetjes en je haalt er zo een kilo vanaf…
www.ridley-bikes.com