1×11
De X-Trail C is gebouwd rond een HM/HR carbon frame in combinatie met een Oryx Disc-voorvork. Oversized composiet met een licht aflopende bovenbuis, schijfremmen met steekassen, rond gevormde overgang tussen de staande buis en de bovenbuis en interne kabels: de derailleurkabels lopen door de onderbuis, evenals de remleiding. Ook nog weggewerkte nokjes, zowel bij de achtervork als de voorvork. Onze C had een SRAM Force 1 11-speed met 46 tands crankstel en 160 millimeter flat mount HRD-schijfremmen. Uiteraard met steekassen. Maar dan wel een behoorlijke ‘compact disc’ achter: 10/42. 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42. Forse stappen!Voor lang en rechtdoor
Een flinke wielbasis, niet al te steile hoeken en een lang bospad vóór je: daar houdt-ie van. Van slingeren tussen de bomen wordt deze Ridley alleen maar sikkeneurig. Lange halen, snel thuis. Als je eens wordt uitgenodigd om een illegale straatrace te betwisten: pak de X-Trail, een kei in lang en rechtdoor. Comfort moet niet van het frame komen, maar toch echt van de banden. De X-Trail heeft standaard ‘slechts’ 36 millimeter Clement X-Plor MSO-banden. Prima bandjes, met lekker veel grip. Ook hier geldt: wil je meer lucht onder je, ga dan voor 40 millimeter modellen. Even tunen of, nog beter, een extra wielset en dan is het inderdaad: Waarom zou je drie verschillende fietsen in je garage hangen als je ook een X-Trail kunt hebben?’ Wil je deze Ridley als extraatje: er is ook een X-Trail A, compleet met Tiagra vanaf zo’n 1299 euro.A Kabels door de onderbuisB 4ZA-zadel dikke +
C DT Swiss-wielen