Ridley zag al vrij snel in dat er meer is dan ‘de cross’. In 2015 kwam het met een serie All Road, die duidelijk geïnspireerd was door de gravelscene in de Verenigde Staten. Vlaggendrager is de Ridley X-Trail C. ‘Waarom zou je drie verschillende fietsen in je garage hangen als je ook een X-Trail kunt hebben?’ Zo promoot Ridley de X-Trail al enkele seizoenen. Nu is een Amerikaanse garage doorgaans zo ruim dat je er een compleet WorldTourteam in kan herbergen, maar inderdaad: een X-Trail does the job.

1×11

De X-Trail C is gebouwd rond een HM/HR carbon frame in combinatie met een Oryx Disc-voorvork. Oversized composiet met een licht aflopende bovenbuis, schijfremmen met steekassen, rond gevormde overgang tussen de staande buis en de bovenbuis en interne kabels: de derailleurkabels lopen door de onderbuis, evenals de remleiding. Ook nog weggewerkte nokjes, zowel bij de achtervork als de voorvork. Onze C had een SRAM Force 1 11-speed met 46 tands crankstel en 160 millimeter flat mount HRD-schijfremmen. Uiteraard met steekassen. Maar dan wel een behoorlijke ‘compact disc’ achter: 10/42. 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42. Forse stappen!

Voor lang en rechtdoor

Een flinke wielbasis, niet al te steile hoeken en een lang bospad vóór je: daar houdt-ie van. Van slingeren tussen de bomen wordt deze Ridley alleen maar sikkeneurig. Lange halen, snel thuis. Als je eens wordt uitgenodigd om een illegale straatrace te betwisten: pak de X-Trail, een kei in lang en rechtdoor. Comfort moet niet van het frame komen, maar toch echt van de banden. De X-Trail heeft standaard ‘slechts’ 36 millimeter Clement X-Plor MSO-banden. Prima bandjes, met lekker veel grip. Ook hier geldt: wil je meer lucht onder je, ga dan voor 40 millimeter modellen. Even tunen of, nog beter, een extra wielset en dan is het inderdaad: Waarom zou je drie verschillende fietsen in je garage hangen als je ook een X-Trail kunt hebben?’ Wil je deze Ridley als extraatje: er is ook een X-Trail A, compleet met Tiagra vanaf zo’n 1299 euro.

A Kabels door de onderbuis
B 4ZA-zadel dikke +
C DT Swiss-wielen