Niet eins, zwei, drei te zien, maar deze Pro RS crosser van Rose is toch echt helemaal nieuw. Nieuw ontwikkeld frame met nieuwe voorvork en nieuwe ‘features’. We doken er even het terrein mee in.

Tekst&foto’s: Menno Grootjans

De Pro RS is gebouwd rond een 7005 T 6 ‘Ultralight’ frame met ‘full carbon’ voorvork. Het frame weegt -afhankelijk van de maat- rond de 1500 gram, de voorvork precies 490 gram. De torsie stijfheid: onverzettelijk hoog (!) 135 Nm. Alle kabels lopen binnendoor; die van de derailleurs verdwijnen nu bij de balhoofdbuis het frame in ( in de 2013 versie was dit in de onderbuis). Onder het bracket komen ze weer naar buiten; die van de achterderailleur loopt vervolgens door de rechter achtervork naar de achterderailleur. Waar je wel even rekening mee moet houden: onder het bracket is het ‘druk’. De kabels komen er uit, er zit een mannetje en een kunststof doorvoer van de kabels. Goed schoon houden is een vereiste; anders ‘koekt’ alles vast en schakelt het allemaal snel minder. De remkabel loopt in zijn geheel door de bovenbuis. De achtervorken zijn S-bended, deels plat en deels geovaliseerd. De achterremkabel heeft een vaste ‘nok’.

De bracketlagers zijn geïntegreerd, de staande buis is bij het bracket bijna ‘plat’, de balhoofdbuis is bijna rond. De rechte full carbon voorvork sluit naadloos aan; een oversized lager aan de onderkant, een 1 1/8 inch lager boven. Het frame is Di2 compatible; de accu vindt een plaatsje in de zadelpen. Rose levert de Cross Pro RS met 105 (RS 2000 voor € 1269,-) Ultegra (RS 3000 voor € 1616,72) en SRAM Force 22 (RS 4000 voor € 1718,40). Dit is de Cross Pro RS 3000.

rose detail 3 (2)De afmontage van de 3000 bestaat uit 11-speed Shimano Ultegra in combinatie met een 46/36 crankstel en 11-28 achter. Het remmen gebeurt met de Shimano 70 CX. Prima stoppers, wel minder ‘streng’ dan schijfremmen natuurlijk! Wielen: DT Swiss RS 1550 met Schwalbe Racing Ralph 33 mm vouwbanden en Ritchey delen en Arione zadel.  8,40 kilo voor een maat 58. Er zijn vijf maten: van 52 tot en met 64 cm.

De ‘kille’ cijfers werden in het veld ruimschoots waargemaakt. Van te voren hadden we al een idee dat deze Cross Pro een soort onverzettelijkheid ten toon zou spreiden –en dat werd geheel waargemaakt. Het frame is stijf, de gemonteerde onderdelen zeer betrouwbaar en robuust en de bouw van de crosser is prima allround. In vergelijking met de ‘oude’ Cross Pro is de geometrie net wat meer ‘relaxed’. Even wat cijfers: wielbasis van 1 meter en twee centimeter, zithoek van 73,5 graad en een balhoofdhoek van 70,5 graad en een bovenbuis van 55 centimeter. Niet te nerveus, goed rechtdoor en toch makkelijk een bochtje ‘in leggen’. Schakelen? 11-speed Ultegra schakelt extreem goed; ook in het veld.

Samenvatting: vernieuwd frame, mooi gemaakt, 11-speed crosser. Mooie kleur ook! Ideaal voor Nederlandse en Vlaamse omstandigheden: een uitstekende metgezel. Voor toertochten en (club) koersjes. Echt onderscheidend is de Cross Pro niet. En de Rose mist wel het flitsende van een ‘full carbon’ crosser; maar de uitstekende afmontage –goede, strakke wielen!- en de prettige prijs maken dat dan wel weer helemaal goed. Goede keuze!

www.rose.nl