De Rose Team DX is gebaseerd op de Xeon CDX, de marathon racer. De aluminium buizen (DX) zijn hydroformed, er is een flink oversized balhoofdpartij, geovaliseerde onderbuis en de zadelpenklem is geïntegreerd in de staande buis.
Alleen met schijven
De staande achtervork is duidelijk zichtbaar iets doorgebogen, de liggende achtervork nog iets meer gebogen. De DX Cross is er alleen maar in een versie met schijfremmen. De voorvork is ook opnieuw ontwikkeld. Flat mountremmen, 10 millimeter steekas achter, 15 millimeter steekas voor. De derailleurkabels lopen binnendoor. Alle racers bij Rose met 4000 als toevoeging hebben een groepset van SRAM. Deze 4400 is afgemonteerd met SRAM Force 11-speed, een 160 millimeter schijf voor en 140 millimeter HRD schijf achter. Strak schakelen en zeer goed doseerbare remmen; eerst wel even inremmen natuurlijk. Er is veel ruimte voor brede banden; tot 40 millimeter. Die zitten er dan ook op. De fiets heeft een wijd uitlopend racestuur.
Er zit bepaald geen crossverzet op. Een 50 is daar absoluut ongeschikt voor. Wat betekenen nu al de toevoegingen in de naam? En wat maakt de DX Cross tot gravelracer? Eigenlijk is het een soort hybride, een alleskunner. Een mix tussen een trekking-, marathon-, cross en gravelfiets. De Rose is in deze uitvoering uitstekend geschikt voor snel woon-werkverkeer, waarbij je onderweg ook een mooi bospad kunt meepakken. Let ook op alle nokken voor; we telden er zomaar een stuk of tien. Een drager is zo gemonteerd.
Bolle banden
De lekker bolle G-One banden rollen over alle hindernissen heen die je onderweg tegenkomt. En met de 50/34 voor en 28 achter kun je ook een paar heuvels in de Ardennen meepakken. Eenmaal boven duik je zonder problemen naar beneden. Het oversized alu, de steekassen en strakke DT-wielen geven geen krimp. Maar crossen? In nauwe bochten is het iets meer werken. Daar voelt de DX zich duidelijk wat minder op z’n gemak.
A 15 millimeter steekas
B Speciale zadelpenklem
C WiFli Forceachterderailleur