De Rose X-Lite is een van de meest onderschatte racers Het is geen branie tweewieler, maar vooral een racer met heerlijke rijeigenschappen.

De X-Lite is er in een extra lichte ‘6’ uitvoering en een ‘4’. En beide modellen zijn er in versies met velgremmen en schijfremmen. Stijf maar ook vooral comfortabel. En voor een racer met schijven is de X-Lite 4 gewoon licht. De toevoeging van schijven zorgt ervoor dat je met een luxe middenklasser – want dat is een krap 2000 euro kostende X-Lite racer met 105 nu eenmaal –helemaal klaar bent voor de toekomst.

Deze heeft natuurlijk geen 105, maar een lekker luxe afmontage. #oneforspeed. De begin 2018 geïntroduceerde X-Lite is ontworpen om een balans te vinden tussen een laag gewicht, aerodynamica, integratie en comfort. Duidelijk is dat Rose eerst en vooral de ‘oude’ X-Lite gefileerd heeft: geen stevige buizen meer, maar een slank uiterlijk met een aero staande buis (met dezelfde aerodynamische waardes in de windtunnel als de Rose CW aero racers), geprofileerde balhoofdbuis, laag aangezette achtervork en een geïntegreerde zadelpenklem. De bovenbuis loopt behoorlijk af waardoor de ronde 27,2 millimeter zadelpen flink uitsteekt.

Deze X-Lite 4 is dus de Disc-uitvoering met Force eTap AXS-groep, Ritchey, Continental, Selle Italia en DT Swiss. Met de flat mont-remklauwen en de shifters aan de bovenkant van de ronding van de WCS Ergo stuur geplaatst – zo kun je er makkelijk bij. Na een paar kilometer merk je trouwens niet eens dat je met schijfremmen rond rijdt. Met een tandje 48 als grote blad en de 10-28 heb je een heerlijke knalbak. De basisprijs ligt rond de 3700 euro, maar deze uitvoering heeft als extra hoge RC Fifty-wielen uit de stal van Rose. Dat geeft de fiets net wat extra bite. Het geluid van de hoge velgen passen mooi bij het industriële geluid van een wisselende ketting…

Wat doet de groep voor de Rose? Het geeft een onderschat model net wat extra’s. Iets meer branie zeg maar. Deze heerlijke racer verdient het ook.