De nieuwe Rose Xeon CDX ‘Cross’ is, zoals dat zo mooi heet, een platform. Op basis van hetzelfde frame heeft Rose een zevental modellen: vijf met alleen Cross achter de aanduiding en zes met Cross Gravel. Het verschil zit hem dus niet in het frame. Of de voorvork.  Materiaal: composiet HM T30/40. Oversized full carbon voorvork. Met aansluiting via flat mount voor schijfremmen en steekassen. Voor 15 mm, achter 12 mm, 160 mm schijven. Daarnaast veel ruimte voor banden (tot 42 mm), minuscule nokjes voor drager en spatbordjes.

Crossverzet

Onze fiets is er in een Cross uitvoering. Zichtbaar is dit in een Shimano Ultegra 8000 aandrijving en 33 mm Schwalbe G-One banden (Bite voor en Allround achter) om een DT Swiss wielset. En met een echte cross overbrenging: 46/36 voor en 11/32 achter. Overigens: Rose biedt de keuze uit vijf cassettes en je kunt ook voor 50/34 voor kiezen. Maar ga je echt crossen en rijd je ‘dubbel’ dan is een ‘46’ als grootste eigenlijk nog steeds het beste. En crossen? Dat wil wel met de Xeon – die wil heel graag rechtdoor. De delen (stuur en stuurpen) komen van Ritchey, waarbij de eigen Rose zadelpen van carbon is.

Praktijk

De Cross Ultegra rijdt zoals de fiets er uitziet: oversized, stoer en bijna ‘macho’. Ze hebben de Xeon goed gestyled daar bij Rose. Een los frame (57) weegt 1125 gram, de voorvork 450 gram. De torsiestijfheid bedraagt 129 Nm. 8,30 kilo weegt die zo: heel netjes. Het ‘ding’ wil gewoon gaan en laat zich door weinig stoppen. In lange bochten geeft de Rose geen krimp, de fiets is voelbaar en merkbaar stijf. De G-One’s doen heel veel; ze slokken veel wortels op, ze glijden bijna door het zand en in droge omstandigheden hadden de oversized ‘diamantjes’ voldoende grip. Vijf maten, twee kleuren: groen/grijs en rood/grijs. Dit exemplaar kost 2541 euro, maar is er al vanaf 2135 euro met 105.

www.rose.nl