In deze review rijd ik met de Schwalbe Pro One banden. Die zijn tubeless ready, ik gebruik ze daarom zonder binnenbanden. Schwalbe noemt het zelf tubeless-easy. Of die term hout snijdt lees je verderop.

Op de crosser en mtb is het een nobrainer om tubeless te rijden. Daar kan ik echt bijna alleen maar voordelen bij noemen en heb ik alleen nog een binnenbandje bij me als reserve. Voor de racefiets twijfel ik nog steeds een beetje. Ik rijd al anderhalf jaar tubeless, met banden van diverse merken op verschillende velgen. Natuurlijk vooral omdat het mijn werk is ze te testen, maar ik zie ook de voordelen. Tegelijkertijd zie ik het eerlijk gezegd ook nog steeds een beetje als een oplossing voor een niet bestaand probleem. Want mét binnenbanden rijden doe ik ook al een jaar of 35 zonder grote problemen.

Theorie

Eerst wat theorie en cijfers over de Pro One tubeless. Eén 25mm bandje weegt op mijn weegschaal 265 gram. Ze zijn er in 23, 25 en 28 millimeter breedte. Als je breder wilt kom je in de G-One serie uit, voor gravelbikes en dus met kleine nopjes. Daar heb ik ook mee gereden en die zijn erg fijn.

De nu geteste Pro One banden hebben een triple compound waarmee een soepele vouwband is gemaakt. Een enkele band heeft een adviesverkoopprijs van € 69,90. Zoals vaak worden de banden hier en daar flink voordeliger aangeboden. Ook kom je complete sets tegen voor leuke aanbiedingsprijzen, met daarin twee banden en de benodigde accessoires om ze tubeless te monteren.

De aanbevolen luchtdruk ligt tussen de 5 en 7,5 bar. Volgens de theorie kun je tubeless banden met minder luchtdruk rijden (je hebt immers minder kans op stootlekken), worden gaatjes vanzelf gedicht door de latex en is de rolweerstand lager door het ontbreken van een binnenband.  Hoewel er weinig profiel aanwezig is, wordt er toch een rijrichting aangegeven. Even rekening mee houden bij het monteren.

De banden vallen onder de Evolution Line, in die lijn zitten de banden uit het topsegment van Schwalbe. Het karkas is van MicroSkin. Een fijngeweven basis, waar aan twee kanten rubber overheen komt. Je hebt trouwens wel geschikte wielen om tubeless te kunnen rijden, check dat voor je dit soort banden aanschaft. Volgens Schwalbe zorgt het gebruik van MicroSkin voor een 70 gram lichtere band, minder rolweerstand en een prima bescherming tegen lekrijden….nou dat zullen we wel eens zien.

Praktijk

Deze 25mm Pro One bandjes passen mooi strak om mijn velgen. Monteren gaat net zonder hulpmiddelen. Ik gebruikte er wel wat zeepsop bij, Schwalbe heeft er speciaal spul in een een flesje met applicator voor. Uiteraard is de passing afhankelijk van de gebruikte velg en voor tubeless gebruik is het wel fijn als de banden strak aansluiten. Hoe strakker, hoe makkelijker je ze luchtdicht krijgt. Ik gebruik ze voor deze review op tubeless velgen zonder spaakgaten in het velgbed, waardoor ik dus geen velgtape nodig hem om de velg luchtdicht te krijgen. Gewoon een tubeless ventiel monteren, banden er om, scheutje latex er in en gaan met die banaan. Oppompen deed ik met een pomp met extra reservoir. Daarmee kun je in een keer een heleboel lucht de band in sturen, waardoor deze snel op zijn plaats plopt en goed afsluit. Bij sommige band/velg combinaties gaat het moeizamer en heb je een compressor nodig, of een extra laag velglint. Ik denk dat ik deze combinatie zelfs wel met een gewone handpomp luchtdicht had gekregen.

Wat merk je nu in de praktijk van het rijden zonder binnenband? Nou, dat je inderdaad met minder druk kunt rijden…..en dat dit meer comfort geeft. Da’s logisch! Ik stop er een bar minder in dan in banden met een binnenband. Allemaal persoonlijk, dus zelf even uitzoeken wat voor jou werkt. Het is afhankelijk van je gewicht, rijstijl, velgbreedte, bandbreedte, ondergrond en nog meer variabelen.

Is tubeless sneller?

Tja, die rolweerstand. Ik zou graag beweren dat ik met deze Pro One’s een enorm verschil merk met een andere band uit het topsegment, maar helaas….. die paar Watt verschil kan ik niet voelen. Dus of tubeless echt sneller is? Ik heb het niet gemerkt. Wat ik wel duidelijk kan voelen is het verschil in rolweerstand tussen deze banden en bijvoorbeeld een setje Lugano’s, maar dat zijn budgetbandjes dus mag je dat ook wel verwachten. Wat ik ook duidelijk kan voelen is dat de grip van de Pro One’s prima in orde is. Ook in natte omstandigheden heb ik geen problemen qua grip gehad.

Ik vind de compound wat neigen naar de zachte kant. Het zijn geen banden die extreem lang meegaan. Ik heb ook een poos met de 28mm versie gereden en daarin kwamen vrij snel sneetjes in het loopvlak. Alleen oppervlakkig, maar het is dus niet de stugste compound. Zoals je misschien weet is het onmogelijk om een band te maken die alles in zich heeft. Die dus licht en lekbestendig is én een lage rolweerstand heeft én die dan ook nog eens ontzettend slijtvast is. Het maken van een compound is compromissen sluiten. Er moet altijd iets wijken in dat lijstje met gewenste eigenschappen. Waarmee ik niet wil zeggen dat de Pro One’s extreem snel slijten overigens. Dat valt best mee. En het voordeel van die zachte compound is dat het de band heel veel grip geeft en hem lekker comfortabel maakt.

Waar je in de praktijk rekening mee moet houden is het feit dat je nog steeds lek kunt rijden. Is het een gaatje dat door de latex gedicht kan worden, dan spuit dit er eerst uit tot het gat gevuld is. Daarbij verlies je wat druk en de latex die er uit spuit komt ook op je fiets….even poetsen als je thuis komt dus. Als het gat groter is dan een paar millimeter dan kan de latex het gat niet dichten en zul je er toch een binnenband in moeten stoppen. En dat wordt geklieder, want je lekke band zit van binnen onder de vloeibare latex.

Zoals gezegd rijd ik nu al zo’n anderhalf jaar met diverse tubeless banden op de racefiets. Op de crosser en mtb doe ik dat al veel langer en ik heb in al die tijd pas 1x een binnenband moeten gebruiken om thuis te komen. Toevallig was dat afgelopen weekend en dan ook nog eens met de mtb. Wel heb ik al een aantal gaatjes gedicht zien worden door de latex. Waardoor ik dus niet hoefde te stoppen en lekker door kon fietsen. Een ander voordeel van tubeless rijden is dat je band niet in 1 klap leeg loopt, een lekke band is bijna altijd een afloper. Dat is vooral in snelle afdalingen een voordeel, want daar wil je zeker geen klapband krijgen.

Conclusie

Mijn eindoordeel is dat Schwalbe met de Pro One een prima bandje heeft afgeleverd. Daar ga je je geen buil aan vallen. De naam Easy, die achter Tubeless staat, wordt waargemaakt. Monteren is een eitje en ze zijn in no-time luchtdicht. Grip en comfort zijn perfect, hij rolt lekker en de levensduur is gewoon goed.

Maar ga jij nu ook tubeless rijden of niet? Als je niet tubeless wilt, kies dan gewoon voor de normale Pro band. Die is net wat voordeliger en nog ietsje lichter, maar dat gewichtsvoordeel verlies je weer doordat er een binnenband in moet. Ga je wel voor tubeless, dan heb je dus de voordelen van extra comfort, kleine gaatjes worden gedicht en een iets lagere rolweerstand. Aan jou de keuze!

Grip en comfort zijn perfect, hij rolt lekker en de levensduur is gewoon goed.

Met dank aan Xander voor het helpen bij de video

De links in onze artikelen verwijzen soms naar online shops. Bestel je daar iets via Fiets.nl, dan help je ons deze site te blijven maken. Het kost jou niets extra’s.
De Schwalbe’s uit deze review zijn o.a. te koop bij Futurumshop via deze link.