Ze zijn van carbon, ze zijn licht, ze zijn relatief breed. De standaard kenmerken van de hedendaagse standaard als het om crosscountry mountainbike wielen gaat. Helaas gaan de termen licht en carbon nagenoeg ook altijd gepaard met een aardig prijskaartje. Met een euro per gram kom je op de huidige wielenmarkt niet meer uit. Prijzen reizen de pan uit en de ene wielset is nog exclusiever dan het andere. Scope heeft geprobeerd een nieuwe, eigen wielset te produceren die voldoet aan bijna alle eisen die je van een modern XC wiel mag verwachten. Inclusief een mooi prijspunt. Scope is tenslotte Nederlands dus ze beseffen maar al te goed dat we het liefst met z’n allen voor een duppie op de eerste rij willen zitten.

Opgericht door twee Brabantse jongens met een koersverleden op hoog niveau weten ze bij Scope wel waar ze op moeten letten. Niek Busser en Rik Kusters, tot een aantal jaar terug nog geregeld te vinden in het elite peloton zijn samen begonnen wielen te bedenken, en fabriceren. Want ja, de Scope wielen zijn niet zo maar ‘Chinese hoepels met een sticker’ wat al snel wordt aangenomen wanneer je de prijs ziet maar hebben alle een volledig eigen ontwikkelde velg en naven. Dat beide heren weten waar ze over praten blijkt wanneer we ons testsetje komen ophalen bij de Scope headquarters in het Klokgebouw in Eindhoven. Met passie en een goede espresso wordt tot in detail uitgelegd waarom de linksgedraaide spaken niet rechts zitten en hoe de velg tot stand komt.

 

De wielen dan. Zoals gezegd volledig van carbon, 25 millimeter binnenbreedte en dus niet mega breed. Maar wel safe genoeg om goed 2.3 of bredere banden kwijt te kunnen. De velgen hebben een bijzondere techniek waarbij de spaakgaten intern zijn verstevigd. Zeg maar zoals de kenmerkende Mavic Ksyrium velgen, maar dan binnenste buiten. De velgen zitten vastgevlochten aan de eigen naven met Sapim spaken, 28 achter en 24 voor met een ietwat afwijkend spaakpatroon. De naven zijn wederom zelf ontwikkeld met een eigen bodysysteem en zorgvuldig gekozen SKF lagers (standaard!) met extra afdichting. Handig, de naven zijn volledig te demonteren zonder gereedschap en alle denkbare asbreedtes en diameters zijn beschikbaar.

Tubeless

De wielen worden in de markt gezet en als cross-country racewiel óf passend in je veel te luxe gravelgrinder. Dit is ook de reden waarom de velg niet breder is dan de huidige 25 millimeter. In beide segmenten is rijden met een binnenband inmiddels wel passé en daarom is er extra aandacht besteed aan de bruikbaarheid van tubeless banden. De velgen zijn ‘hookless’ en hebben dus geen rand waarachter de band blijft hangen maar belangrijker: Het golfje wat het velgbed maakt is zo geoptimaliseerd dat banden bij het tubeless maken enorm eenvoudig richting de rand van de velg schuiven. Dit maakt het tubeless maken van banden een stuk leuker. Nieuwsgierig als we zijn hebben we deze marketingpraat meteen getest en we moeten ze gelijk geven. Zowel de (tot 2.3 inch) brede mountainbikebanden van verschillende merken als een setje smallere (40mm) gravelbanden kregen we probleemloos zonder geknoei met de voetpomp (dus zonder patroon of compressor) vol. Zonder moeite. Dat is weleens anders!

Mooi spaakpatroon!

 

We kregen op onze vraag de non-boost uitvoering te leen en reden met een Shimano cassette. Een XD body is ook mogelijk. We probeerden de wielen in twee verschillende fietsen in binnen- en buitenland en waren redelijk onder de indruk. We hebben namelijk nog niet verteld dat de wielen ‘maar’ 1350 gram wegen! Ow, en ze kosten ‘slechts’ €1398,-. Ja, een dijk geld voor twee wielen, maar ga eens bij een ander merk shoppen in de categorie -1400 gram? Dan mag je al snel tweeduizend euro van je spaarrekening overboeken. Vooraf vroegen we ons dan ook vooral af of de stijfheid voldoende zou zijn en wat de houdbaarheid van de wielen is. Eerlijk is eerlijk, de velgen doen ons erg denken aan de Roval Control SL velgen. Een vergelijkbare vorm velg én gewicht (maar wel die 2000 ekkies) komen overeen. Ook de rij-eigenschappen wijken niet veel af. Je fiets valt al snel 500 of meer gram af wanneer je deze wielen monteert en daardoor voelt met name de voorkant van de fiets een heel stuk lichter, speelser en wendbaarder aan. De stijfheid is oke, ik heb weleens met stijvere wielen gereden en we hebben ze niet op de testbank gehad maar slap zijn ze zeker niet. We fietsen er mee in de zon maar vooral ook door de drek. Sparen doen we het materiaal niet. Het blijft toch werk en dus blazen we de wielen schoon bij de carwash. Na een aantal van dit soort ritten en bijbehorende behandelingen zit er nog steeds mooi vet voor de lagers welke lopen als nieuw.

A-symmetrisch

Conclusie

De Scope wielen zijn vooral in het veld nog wat minder bekend en door hun (voor carbon) betaalbare prijsrange zullen ze zeker vaak worden gerangschikt tussen de meer kant en klare wielsets uit het oosten, maar eigenlijk horen deze wielen thuis tussen de Enve’s, de Rovals en de Alchemists. Maar dan voor een flink lagere prijs en dat is altijd mooi meegenomen.

Goed om te weten de O2 wielen onlangs bekroond zijn met een Bikemotion award. We waren blijkbaar niet de enigen die de wielen wel konden waarderen.

Scope 02 wielset
€1398
Meer info: www.scopecycling.com