De huidige standaard in helmenland is wel een nekverstelling met draaiknop. Het model welke Scott toepast ligt goed in de hand en laat zich simpel instellen. De combinatie van zwarte afwerking en rood gekleurde riempjes geven de helm een mooie eigen uitstraling mee. De riempjes zijn wel relatief dik en wat minder soepel in vergelijking met veel topmodellen. Maar hier staat vanzelfsprekend wel een andere prijskaartje tegenover. De padding zit goed geplaatst in de helm en bestaat uit één groot deel en twee kleine strookjes.Praktijk
Een maat M is qua pasvorm vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Giro Synthe maar dan wel iets iets minder over je hoofd. Met de pasvorm goed afgesteld blijft de helm onderweg zeker goed op zijn plaats. Bij een stevige inspanning merk je wel dat de hoofdbeschermer minder ventilatie heeft. Lucht stroomt net wat minder makkelijk rondom je hoofd. Wij zijn natuurlijk ook verwend met het regelmatig testen van topmodellen waardoor je dit verschil merkt. De werking van het MIPS-systeem hebben we ‘gelukkig’ niet in de praktijk hoeven testen. Bekijk hiervoor het filmpje met de ontwikkeling en uitleg van de techniek.Conclusie
Met de Arx Plus maakt Scott de MIPS-techniek voor een groter publiek bereikbaar. Qua afwerking is het netjes voor elkaar. Zoek je maximale ventilatie en zo`n 50 gram minder gewicht in een helm? Dan bieden veel topmodellen inderdaad meer. Hier hangt dan wel een ander prijskaartje aan. Vraag je zelf ook af: hoe vaak rij je met maximale inspanning en in erg zomerse omstandigheden om een topmodel met meer ventilatie te waarderen. Zoek je meer helmen voorzien van MIPS? Check deze link. UPDATE: 2016 kleuropties kregen we net binnen, zie de afbeelding hiernaast.Scott Arx Plus € 109 in twee kleuropties verkrijgbaar.