Review: Sensa Fermo
15 maart 2013
En nu na de winter?De voorvork is zwaar en blijft zwaar. De Fermo voelt daardoor niet als een hele lichte crosser. Dat is nu eenmaal zo. Maar als je dit ‘door’ hebt dan kun je genieten van de Fermo. We zijn de Fermo gaan waarderen. En dan vooral op zijn sterke punten. De kwaliteit van de onderdelen staat buiten kijf en het frame is een voorbeeld van robuustheid. Het stevige aluminium blijft ook heel netjes, de lak vertoonde ook geen sporen van winters gebruik. Gewoon wassen en droogmaken met een doek, de ketting een spray olie en dan is die weer klaar voor gebruik. Wat hebben we er aan gedaan? Een stel nieuwe remblokken –gewone, standaard blokken van een paar euro; ze slijten toch…. Een iets kortere stuurpen en een –gebruikt- Arione zadel. Verder af en toe een drup olie bij de ingang van de derailleur en achterremkabel en verder niet veel. Het balhoofdstel draait nog lekker rond al zouden we voor een volgend seizoen het hele spul schoonmaken en opnieuw invetten. De ketting is nog lang niet versleten, evenals de kransjes. Fijn: het Shimano cross crankstel. Ook niet licht, maar shimano/shimano schakelen is pre!
‘Kloink’In de praktijk bleek dat de derailleurkabels een paar keer extra ‘gesteld’ moesten worden. Er zit net wat meer vertraging tussen de hendels en de derailleurs vanwege de interne doorvoer. Daardoor moest je af en toe wat extra ‘doordrukken’ om de ketting te laten verspringen. Het nokje op de liggende achtervork zit net verkeerd: het zit aan de zijkant van de vork in plaats van aan de onderkant. Je komt er te snel met je hak tegenaan (vandaar het stukje tape!). De wielen: je hoorde af en toe ‘kloink’ in de body. Dat kon geen kwaad, maar de freewheel van de Supra wielen hebben een pallensysteem wat deze ‘kloink’ veroorzaakt. Dat ligt niet zozeer aan het crossen; op de weg hebben we dit ook wel eens ervaren. Mocht het erger worden dan is demonteren en schoonmaken een oplossing.
ConclusieStrak en zeker. Mooi frame, nog steeds te zware voorvork. Prijs/kwaliteit verhouding? Prima. De Fermo is er vanaf circa 1250 euro met 105, zo met Ultegra kost de fiets nog geen 1500 euro. Minpunt: de voorvork. Je kunt op zoek naar een full carbon vork, maar dan moet je er wel een vinden die past. Sensa gebruikt voor de Fermo een 1,5 inch lager onder en boven een 1 1/8 inch model. Dat wordt een leuke opdracht voor de komende maanden- we houden je op de hoogte. Sensa Fermo Ultegra € 1449,-, www.sensabikes.com
15 maart 2013
Gerelateerd nieuws
Van Rysel lanceert premium crossfiets; de RCX II Pro ‘North Star’ Edition
24 oktober 2024 - Cyclocross
Graveltest | Sensa Romagna Gravel SE, net zo lekker no-nonsense als zijn voorganger?
18 oktober 2024 - Nieuws
Menno Grootjans
Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.
Meer artikelen van Menno Grootjans