In FIETS 10 van 2012 stond een test van een aantal cyclocross fietsen. Waaronder de Cannondale SuperX en deze Sensa Fermo. De fiets uit Almelo eindigde in de test achter in het veld. Terecht? Om daar achter te komen, probeerden de fiets nog zo’n drie maanden langer. We waren de afgelopen dagen blij dat we een crosser hadden met al die sneeuw…

We schreven toen:  ‘De Fermo is de opvolger van de Trentino en heeft een compleet nieuw frame en dito vork. Y-9 Superlite Alloy frame met triple butted buizen. De kabelvoering is intern en onderlangs waardoor er geen ‘wieltje’ nodig is bij de voorderailleur. Hierdoor is er meer ruimte en minder ophoping van gras en zand. Ook nieuw: het pressfit 86 bracket wat de mogelijkheid geeft om de achtervork breder te plaatsen waardoor er daar ook minder ophoping van vuil zal zijn. Het ‘tapered’ balhoofd herbergt de 1.5 STR8 voorvork. Frame weegt 1730 gram, de voorvork 700 gram. De Fermo is afgemonteerd met ondermeer Ultegra,  CX 50, Supra RA30 en Schwalbe Racing Ralphs. Juist, op papier is de Fermo helemaal af. Kwaliteit in orde. Dat (h)erkende de testers ook ‘prijspakker’ en ‘de kabels zijn netjes weggewerkt’ en is ‘zeer mooi afgewerkt’ ‘mooie matte kleur’ maar in het veld kon de Fermo niet echt overtuigen. ‘loopt zwaar’ tot  ‘normaal gedrag’. Een tester sprak van een tractor…

Samenvatting: de complete Sensa weegt nog geen 9 kilo, maar bij demontage van de fiets bleek dat met name de voorvork gewoonweg aan de zware kant is. De bijna tweehonderd gram méér aan de voorkant van een crosser zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor het zware stuurgedrag. Jammer, omdat de Fermo een zeer net frame heeft en keurig is afgemonteerd.

 

En nu na de winter?

De voorvork is zwaar en blijft zwaar. De Fermo voelt daardoor niet als een hele lichte crosser. Dat is nu eenmaal zo. Maar als je dit ‘door’ hebt dan kun je genieten van de Fermo. We zijn de Fermo gaan waarderen. En dan vooral op zijn sterke punten. De kwaliteit van de onderdelen staat buiten kijf en het frame is een voorbeeld van robuustheid. Het stevige aluminium blijft ook heel netjes, de lak vertoonde ook geen sporen van winters gebruik. Gewoon wassen en droogmaken met een doek, de ketting een spray olie en dan is die weer klaar voor gebruik. Wat hebben we er aan gedaan? Een stel nieuwe remblokken –gewone, standaard blokken van een paar euro; ze slijten toch…. Een iets kortere stuurpen en een –gebruikt- Arione zadel. Verder af en toe een drup olie bij de ingang van de derailleur en achterremkabel en verder niet veel. Het balhoofdstel draait nog lekker rond al zouden we voor een volgend seizoen het hele spul schoonmaken en opnieuw invetten. De ketting is nog lang niet versleten, evenals de kransjes. Fijn: het Shimano cross crankstel. Ook niet licht, maar shimano/shimano schakelen is pre!


‘Kloink’

In de praktijk bleek dat de derailleurkabels een paar keer extra ‘gesteld’ moesten worden. Er zit net wat meer vertraging tussen de hendels en de derailleurs vanwege de interne doorvoer. Daardoor moest je af en toe wat extra ‘doordrukken’ om de ketting te laten verspringen. Het nokje op de liggende achtervork zit net verkeerd: het zit aan de zijkant van de vork in plaats van aan de onderkant.  Je komt er te snel met je hak tegenaan (vandaar het stukje tape!). De wielen: je hoorde af en toe ‘kloink’ in de body. Dat kon geen kwaad, maar de freewheel van de Supra wielen hebben een pallensysteem wat deze ‘kloink’ veroorzaakt. Dat ligt niet zozeer aan het crossen; op de weg hebben we dit ook wel eens ervaren. Mocht het erger worden dan is demonteren en schoonmaken een oplossing.


Conclusie

Strak en zeker. Mooi frame, nog steeds te zware voorvork. Prijs/kwaliteit verhouding? Prima. De Fermo is er vanaf circa 1250 euro met 105, zo met Ultegra kost de fiets nog geen 1500 euro. Minpunt: de voorvork. Je kunt op zoek naar een full carbon vork, maar dan moet je er wel een vinden die past. Sensa gebruikt voor de Fermo een 1,5 inch lager onder en boven een 1 1/8 inch model. Dat wordt een leuke opdracht voor de komende maanden- we houden je op de hoogte. Sensa Fermo Ultegra € 1449,-,  www.sensabikes.com