Dat is lang geleden! Niet zozeer dat er een Sensa ‘cyclocrosser’ voor ons staat, maar wel dat deze Giulia CXD van carbon is. De laatste tien jaar waren ze uitsluitend van aluminium. Reminder: een webtest uit 2008, de Sensa Cyclecross Toscana. Maar nu vindt Sensa het tijd om met een carbon model te komen. Niet alleen omdat Sensa een team sponsort -die mannen moeten ook doortrainen in de winter-, maar ook omdat er een markt is voor ‘off road fietsen met een racestuur’. Daarover straks meer.

Composiet

De nieuwe Sensa Giulia CXD. Materiaal: composiet ‘G6’. Een eigen benaming van Sensa. Aflopende bovenbuis met aan de onderzijde een plat gedeelte, oversized balhoofd, geovaliseerde onderbuis en slanke staande achtervorken. De kleur: ‘shiny’ zwart met oranje -de teamkleur van het Sensa- Kanjers voor Kanjers cycling team. De staande buis loopt iets door waardoor de zadelpen nog wel flink uitsteekt, maar niet als een ‘hefboom’ functioneert. Een monobox bracket met BSA schroefdraad. De derailleurkabels lopen door de onderbuis. Die van de voorderailleur komt net achter het bracket weer omhoog.


In Fiets Magazine nr.11 testen we nog meer nieuwe cyclocrossers. Je bestelt het magazine simpel in onze shop.


De kabel van de achterderailleur loopt in zijn geheel naar achteren. Daar komt die met een boogje weer naar buiten, naar de achterderailleur. Met aansluiting via flat mount voor schijfremmen en steekassen. De (achter)remleiding loopt door de onderbuis, die van de voorrem door de linker vorkpoot. Voor en achter 12 mm, 160 mm schijf voor, 140 mm achter. Daarnaast veel ruimte voor banden -tot 40 mm. De Giulia CXD heeft een Shimano Ultegra aandrijving: 8000 achter- en voorderailleur, 6800 crankstel en RS685 shifters. Zeg maar: ‘oud’ en nieuw. En met een echte cross overbrenging. 46/36 voor en 11/28 achter.

8,5 kilo

Verder: DT Swiss R24 wielen, 33 mm Schwalbe X-One banden, Supra delen en een San Marco zadel. Een los frame (56) weegt 1125 gram, de voorvork 450 gram. De torsiestijfheid: 120 Nm. 8,50 kilo weegt die zo: heel netjes. Reach 388, stack 588, wielbasis 1021, balhoofdhoek 72° en zithoek 73,5 °. Dit geldt voor een 56 (hij is er in 52, 54, 56, 58 en 60 cm). Het is zo wel ‘vooral’ een crosser -een ‘doorsnee’ Gravel racer heeft bijvoorbeeld een flauwere balhoofdhoek en een langere ‘stack’. Een ‘Gravel’ is gewoonweg minder bedoeld voor ‘kruip door sluip door’ tijdens een ‘televisie’ cross – een Gravel wil en moet vooruit. Uren lang. Met deze Sensa Giulia CXD kan dat ook -als je de fiets even wat meer ‘tuned’. Dus een stel extra dikke banden en eventueel een wegdraaiend ‘gravel’ stuur.

Vol op zijn staart

‘Built purely functional to keep it light and fast’. Zo omschrijft Sensa de CXD. De cross. Juist. Voor ons in deze uitvoering helemaal af; voor wedstrijdrenners zou het tubeless maken van de wielen en banden of een stel tube wielen een hele goede keuze zijn. In de standaard uitvoering kun je de fiets gewoon vol op zijn staart trappen. De fiets is voelbaar en merkbaar stijf en eenmaal gewend kun je de Sensa in korte en lange bochten makkelijk jouw kant op laten gaan; dat wil zeggen: hij reageert lekker direct. Schakelen gaat heel snel, vooral de nieuwe 8000 derailleurs lijken net wat makkelijker te reageren dan de ‘oude’ 6800 modellen. De Schwalbe’s zorgen ook voor voldoende tractie. De fiets kost zo compleet 2999 euro. Dat is een flink bedrag. Voor een fiets erbij. Maar we hebben een hoop lol met de CXD gehad. We zouden ook best wel een CXD met ‘1X’ Rival of Force aandrijving willen zien. Scheelt net weer wat gewicht en ‘platte crossen’ ( en veldtoertochten) kun je met ‘een keer elf’ ook prima betwisten. Conclusie: een prima ‘comeback’ van Sensa. Helemaal up to date. Goed trainingsmateriaal. Robuust en licht. [meer info: http://www.sensabikes.com

Beeld: Remco Veurink