Een 100 procent zwarte racer? Daar zijn we nog steeds gek op, in de verkoop is het een van de best verkopende kleuren.

Dit is een review uit onze lezerstest, die vind je compleet in Fiets nr.5-2018. In deze test rijden onze lezers met de Bianchi Aria Disc, Koga Kimera Prestige UltegraMerida Reacto 7000-E DiscCinelli SuperstarZannata Z81 DiscKuota Kobalt DiscJan Janssen Sonic Disc en deze Sensa Giulia G2 Disc.

5e generatie

De Sensa Giulia G2 is er in een standaard uitvoering, een aero model en natuurlijk een met schijfremmen. Generation 5 carbon met een kleine aero inkeping bij de balhoofdbuis. Verder heeft de fiets een nieuwe, strak aansluitende Smooth AirFlow aero voorvork, een iets strakker gestyled balhoofd, slankere staande achtervorken en een iets aangepaste interne kabelvoering. En een monobox bracket met pressfit agers. 12 millimeter steekassen in combinatie met flat mount-aansluiting op zowel de achter- als de voorvork. Standaard zijn ze voor 140 millimeter schijven, maar door middel van een opvulstukje van 1 centimeter past de remklauw ook prima rond een 160 millimeter schijf. En Sensa kiest voor het Shimano 105- en Ultegra-systeem. Handbuilt in Holland volgens de decal.

Zwart is-ie! Pikzwart. Niet alleen het frame draagt de naam Sensa, ook de wielen, zadel- en stuurpen en stuur komen uit eigen huis. Onze testfiets was een luxe uitvoering met ‘dikke’ voledig carbon wielen en een een 11/34 achter. Kort en goed: ‘Strakke fiets, remt super goed, schakelt goed, super mooi om te zien’. ‘Stabiele fiets, klimt redelijk vlot en de vormgeving mat zwart is mooi’ volgens Tim. Maar we konden ook noteren bij Paul: ‘te stijf, oncomfortabel, nerveus stuurgedrag’. En Eric oordeelde: ‘vrij hard frame en wielen’. Geen allemansvriend! Een echte ‘wielrenners’ fiets.

De opmerkingen over de hoge wielen en het geluid wat er geproduceerd wordt in de afdaling duiden daar op. Maar het is dus ook een wat stugge fiets. Daar wen je aan, maar in vergelijking met bijvoorbeeld de Bianchi en Merida komen de schokken toch wat harder door. Maar vaart maken? ‘Ik wil deze zomer de Marmotte rijden en volgens mij haal ik hier wel goud mee! De tijd die ik verlies in de klim maak ik goed in de afdalingen’, merkte iemand op. Bestellen en knallen maar.


A Supra 32,6 millimeter zadelpen.
B Hoge carbon velgen.
C Aflopende bovenbuis.