Stond-ie twee jaar geleden nog helemaal vóóraan in de catalogus, nu is de Sensa Giulia G3 al verhuisd naar pagina 29. De nieuwe GiuliAero, Giulia Evo en vooral de G3 Disc en de Evo Disc vormen nu de kopgroep.Dat is prima, de G3 redt zichzelf wel: het is namelijk nog steeds het meest allround model van Sensa. Generation 5 carbon model met monobox bracket, junction box op de onderbuis en een bovenbuis met een kleine aero inkeping bij de balhoofdbuis. Verder heeft de Giulia een lichte rechte voorvork, een strak, iets bolvormig balhoofd, slanke staande achtervorken en uiteraard interne kabelvoering. Volgens opgave weegt een 55 centimeter frame inclusief voorvork 1325 gram. Op zo’n 50 gram na klopt dat.
De in zwart/rood uitgevoerde testfiets had, naast de Ultegra 8000-groep – met populaire 50/34 voor in combinatie met 11-28 achter, een Supra Speed Line-cockpit en een stel RA Elite Lite- wielen – zie voor een review van deze wielen ‘Doorgetest’ in Fiets nr. 5-2019. Compleet weegt deze fiets 7,4 kilo. Dat is een mooi gewicht voor een nieuwe carbon racer uit de ‘luxe’ middenklasse.
Hoe rijdt dat nu? De eerste aanspreekpunten zijn het Compact-stuur en het smalle Concor-zadel. Helemaal eerlijk is dat niet, want zo’n Concor is een van de meest favoriete zadels. Dus dat zit dan meteen goed. En de bocht van het stuur? Prima middenklasse.
Je zit toch lekker gestrekt op de Giulia. De geometrie is zeer allround, al neigt-ie – nog steeds – meer naar een racefiets dan bijvoorbeeld een performance. Het is ook een echte racer. In het begin voelt zo’n Giulia altijd wat stug; het frame heeft géén laag aangezette, geïntegreerde zadelpenklem of een slanke pen, maar een oversized 31,8 millimeter zadelpen exemplaar. Dat, gecombineerd met het Concor-zadel, geeft je een instant gevoel van race. Niks lummelen, gas erop. Dat klinkt wat stoer, maar als je een racer voor de Strade Bianche zoekt, dan ben je bij de G3 aan het verkeerde adres. Deze G3 is een uitstekende keuze als je je wielercarrière goed wilt beginnen.