Er is een Giulia Evo, GiuliAero, Giulia Superleggera en deze G3, in een uitvoering met velgremmen en schijfremmen. De G3 heeft een Generation 5 carbon frame met interne kabelvoering, steekassen, monobox bracket met pressfit lagers en een bovenbuis met een kleine aero inkeping bij de balhoofdbuis.

Verder heeft de Giulia een nieuwe, strak aansluitende Smooth AirFlow aero voorvork, strak gestyled balhoofd, slankere staande achtervorken en een iets aangepaste interne kabelvoering. De kleur is ocean metallic limited, de groep Ultegra 8020 met 11/32 achter. Verder 3T-delen, DT Swiss P1800 Spline 23 Disc wielen, 160 millimeter schijven.

De insteek van de G3 is zoals Sensa het verwoordt een dedicated aero bike is mooi, een dedicated klimfiets ook! Maar wat als je maar één bike kunt of wilt kopen. Dan wil je het beste van alles. Een allrounder. Als je naar de G3 kijkt word je wellicht wat nerveus of opgewonden, omdat de fiets lekker dreigend overkomt met de strakke lijnen en de aero cockpit en omdat de fiets ook gratis snelheid uitstraalt.

Nou ja gratis… De bijna 3300 euro die de fiets in deze uitvoering moet kosten is geen koopje, maar wel een goede koop. Want was is het resultaat? We moeten denken aan een reclamespotje: ‘een beetje van jezelf en een beetje van Maggi…’ Dat beetje van jezelf mag best wat meer zijn; het is geen lummelbak. Performance? Eerder Hi-Performance. Je hebt een stevige fiets onder je waar de cockpit je toch in een sportieve houding dwingt. Daar moet je wel van houden!

De gemonteerde Ultegra-groep werkt probleemloos en ook bij deze Giulia schakel je de 11-speed snel en zeker. De remmen waren al ingeremd, dus je hebt meteen alle kracht die je hebt besteld. Want laten we eerlijk zijn: als je een nieuwe racer met schijven koopt, dan wil je wel dat die beter remt dan je oude fiets. Zacht is de G3 nog steeds niet; Sensa kiest bewust voor een oversized 31,8 millimeter zadelpen om de stabiliteit van het frame te waarborgen. En dat voel je je!