Dankzij de nieuwe Sensa Romanga Gravel kan nu ook het fietsenmerk uit Almelo leuke meespelen in de gravelscene. Dat ‘gravel’ helemaal in is, zal je niet ontgaan zijn. Fietsen met noppenbanden, racesturen met ‘flare’, aangehaakte tasjes en bedekt met stof (héél veel stof) vliegen je vaak voorbij. Op het fietspad. En dan kun je wel heel old skool beweren dat het allemaal ‘nieuwerwetse onzin’ is, stiekem ben je ook wel benieuwd. En jaloers als jij op het fietspad moet blijven terwijl zij gewoon een afslag nemen… into the wild wild east. Richting Vught.

Fotografie: Remco Veurink

Goed nieuws

Tja, een beetje extra avontuur is mooi, maar het mag A. niet te veel kosten en B. je wilt ook gewoon weer heel thuis komen, en het liefst op tijd. We hebben goed nieuws: deze Sensa Romagna Gravel. Binnen de race-collectie vormen de Romagna-modellen de aluminium opstappers. Deze is ook van aluminium; oversized en geovaliseerd 6061 butted aluminium, aflopende bovenbuis, met stevige lasnaden, laag aangezette achtervork en zowel achter als voor (op de full carbon voorvork) nokjes voor dragertjes en spatbordjes. Uiteraard alleen steekassen, flat mount aansluiting en deels binnendoor lopende kabels. Geen 1X, maar een Shimano GRX crankstel met twee kettingbladen -met als kleinste een ‘30’- en achter 11-speed. Hier een ‘32’. Ruim één op één in de standaard uitvoering!

Niet tubeless

Ook standaard: de 38 mm vouwbanden, gewoon met binnenbanden. De Supra wielset is ook niet tubeless. Ja, een tubeless wielset biedt meer mogelijkheden om met een ideale bandendruk te rijden – zonder lek te rijden – dan de aloude band met binnenband combinatie. Maar, en ja, dat is echt nog zo: niet iedereen is fan van tubeless ‘een hoop gedoe en waarom?’. De echte gravel-aficionados zullen hier met afgrijzen naar kijken… maar het mooie van gravel is dan weer dat eigenlijk alles kan en mag. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen: dit is vooral een gravelbike voor iedereen die nu nog niet van gravellen houdt. Een instapper, met een geometrie die daar op aangepast is. Hogere stack, langere reach, in combinatie met een wat onderuitgezakte voorvork en een kortere stuurpen. Het moet zorgen voor ‘niet-nerveus’ stuurgedrag en veel controle. Niet om gravelraces mee te winnen, maar om relaxt mee te genieten.

Even wennen

De eerste meters zijn geen feest. Als je wilt wegrijden alsof je op een racefiets zit tenminste. Je voelt dat de fiets zwaar is, ondanks de carbon GX voorvork. Als je gewend bent aan je carbon racer van 8 kilo maakt die extra drie kilo in combinatie met de ‘dikke’ banden toch wel veel uit. Het wringt. Het is in eerste instantie zitten en vaart proberen te maken. Wel een feest zijn de GRX shifters; je handen passen daar op alsof ze ervoor bedoeld zijn. Het materiaal van de hendels is wat minder glad als dat van de racegroepen; in het terrein heb je zo meer grip. En ja, Shimano GRX schakelt vlug en zeker en zonder enige ‘wanklank’.  Eenmaal op stoom is het alsof de Romagna een gedaantewisseling ondergaat. Om nu te spreken van een turbo gaat ook te ver, maar zeg boven de vijftien per uur loopt die lekker door. Geholpen door de heerlijk allround geometrie en zithouding, het niet al te gedraaide stuur en de ‘Dry’ banden, draai je met alle vertrouwen het Hollandse ‘off road’ landschap in. Nu was het vooral Droog (met een hoofdletter D) dus had je maar weinig noppen nodig.

En ja, ook zonder latex en met binnenband doen de Vittoria Terreno Dry 40mm banden het prima. Beestje spelen met de lucht en gaan. We reden ‘gewoon’ op rechte stoffige paden tussen -ja, ja- Boxtel en Haaren, maar pikten ook een MTB parcours mee. Daar toonde de Sensa zich van zijn prettigste kant. Goed vaart houden, bochtje in hangen, beetje bijremmen en dóór. Gewoon, lekker crossen. Pardon, gravellen. Dat is mooi, want daar heeft Sensa deze Romagna Gravel ook voor bedoeld: voor iedereen die het ‘naast het asfalt rijden’ wel eens wil uitproberen. En dan eenmaal in het bos toe moet geven dat het eigenlijk wel heel leuk is. En ja, je kunt er met gemak verder dan Boxtel fietsen natuurlijk. Into the wild wild east. Paden en weggetjes genoeg. Lekker een nieuw avontuur aangaan.

Conclusie

We hebben nog niet verteld dat de Romagna Gravel lekker gestyled is. Een soort blauw grijs met zwarte accenten -inclusief bandensporen. Leuk en speels. Zo compleet afgemonteerd is de Romagna Gravel niet licht, basic qua aanbouw delen, maar voor de doeleinden prima afgemonteerd met weliswaar een ‘mix’ aan 400, 600 en 800 GRX, maar alles prima compatibel. En het is Shimano hè: gewoon goed en betrouwbaar spul.

Als we één ding aan de Romagna Gravel zouden veranderen dan zou het de wielset en het rubber zijn. Iets lichter en meer soepelheid. Dat kun je natuurlijk ook na een jaartje doen, de boel een beetje upgraden als je weer wat gespaard hebt. Het frame is compatibel met banden tot 40 mm en ja, er kunnen 650B wielen in. Daarmee kun je nog dikkere banden kwijt. De Romagna Gravel is er 51, 55, 58 en 61 centimeter en kost € 1549,-.

Hij zal binnenkort verkrijgbaar zijn. In het septembernummer van Fiets gaan we hem vergelijk met nog drie andere gravelbikes.

Meer info via: sensabikes.com