Deze Romagna SLE is van Sensa. Het merk van Intersens uit Almelo; heel vroeger fabrikant van ondermeer Target en Intersens. Onder de naam Sensa brengen de mannen sinds een jaar of tien een reeks racefietsen, mountainbikes en cyclocrossers.

7005 aluminium

In eerste instantie was het merk bekend van zeer betaalbare modellen, maar sinds kort zet het ‘vol’ in op meer hoogwaardige -en prijzigere- fietsen. Ondertussen worden de opstappers niet vergeten. Vooral aluminium in deze reeks: van de Umbria via de Romagna tot aan de Trentino SL. En ook modellen met schijfremmen. Dit is echter de Romagna.

Het frame: Hydroformed 7005 aluminium in combinatie met een nauw aansluitende voorvork van carbon met alu balhoofdbuis. De Romagna is met ingang van 2015 voorzien van interne kabels. Het bracket heeft nog ‘gewoon’ schroefdraad. De staande en liggende vorken zijn ‘bended’, de boven- en onderbuis oversized en geovaliseerd. Er past een oversized 31,6 mm zadelpen in het frame.

Special Limited Edition

Gewicht: een 55 centimeter model weegt 1800 gram, de voorvork 630 gram en de torsiestijfheid is met 137 Nm gewoon hoog. Er zijn negen maten van 49 tot en met 64. Officieel wordt de Romagna alleen als complete racefiets gebracht, met een Shimano aandrijving: Tiagra en 105. Dit is de Romagna Limited Edition met complete Shimano 105 5800 11-speed groep met 50-34 en 11-28 achter en Supra Comp Line wielset, stuur, stuurpen, zadelpen, Continental Ultra Sport banden en San Marco zadel. SLE wil niet zeggen dat de prijs ook Limited is: € 949,-. Op is wel op! Compleet weegt de Romagna 9,3 kilo.

Strakkkk

Op de weg: strak, super strak, nooit uit balans te brengen! Mooi design ook. Lekker zwart met diep rood en grijze details! Niet super licht en heel ‘vlambaar’, maar dat hoeft eigenlijk ook niet –voor een zeer betaalbare alleskunner. We konden eerlijk gezegd niks negatiefs ontdekken. De afmontage met eigen Supra delen is ruim in orde. Je kunt lekker flink aanzetten, schakelen en remmen gaat natuurlijk uit de kunst. Wat moeten we nog over 105 kwijt? Niks. 105 is en blijft een prima groep. In vergelijking met Tiagra heb je net een tandje meer. Nu heeft de SLE een 11-28 achter, dus als je eventueel de echt de bergen in wil moet je een andere cassette kiezen. De standaard SS achterderailleur kan tot ‘30’ aan – en ook eventueel de ‘32’ maar dan moet je geen ‘50’ voor kiezen. Wil je achter tot 34 gaan, dan kun je beter voor een GS (lange slag) achterderailleur gaan.

Dus…

Conclusie: de SLE is een knappe aanbieding -en ook gewoon een prima racer. Helemaal goed als je een nieuwe, betaalbare allround racer zoekt. Jouw eerste racefiets? Dan kunnen we deze Sensa van harte aanbevelen. Wil je een lichter model: kijk dan bij de carbon modellen van Sensa. Prima prijs/kwaliteit verhouding ook!

Meer info: www.sensabikes.com