Standaard racefietsen met een complete 1x groep? Ehh… het zijn of cyclocrossfietsen of gravelbikes die worden aangeboden met een van de groepen van SRAM. Heel veel googelen en navragen en dan nog: geen hits. Op de aero 3T Strada na dan (zie Fiets nr. 7). Dan zelf maar aan de slag. We bouwden op basis van een aluminium frame van Sensa een 100 procent plattelandsracer.

Sensa biedt de Trentino SL alleen als complete racefiets met Shimano aan (vanaf zo’n 1225 euro), maar voor een projectje waren ze wel te vinden. Daarnaast: zo’n Trentino SL is een betaalbare basis en de technische waarden zijn gewoon goed – zonder dat we ons druk hoefden te maken of de uiteindelijke fiets wel goed genoeg zou zijn. De keuze viel op een complete SRAM Rival-groep. Die is er in een uitvoering met schijfremmen of heel klassiek met velgremmen. Die groep zelf is trouwens ook moeilijk te vinden; een Ultegra-groep is op elke (virtuele) hoek van de straat te koop, voor Rival moet je echt zoeken… Ze worden online aangeboden voor zo’n 500 euro, via een tweewielerspecialist betaal je zo’n 200 meer.

Eén kettingblad

De groep bestaat dan uit een Double Tap shifter, een remhendel, een crankstel met een kettingblad naar keuze, een lange of Mid Cage achterderailleur, cassette, ketting en velgremmen. Even wat gewichten: derailleur 267 gram, setje remmen 310 gram, Double Tap shifter 180 gram, remhendel 180 en crankstel met 50 tands blad 870 gram. Bij deze laatste is veel gewicht te winnen als je voor een carbon Force 1x model gaat. Compleet weegt de 58 centimeter Trentino SL 7,90 kilo.

We waren al aan Double Tap gewend, de aanslag van 1x is nog iets harder en direct. Die sterke veer bepaalt dat je kracht moet leveren. Geen probleem trouwens; iedereen kan dit, al zijn de adepten van ‘zacht’ en ‘easy’ in het nadeel. 50 voor en een cassette van 11 tot 25 of 28 is prima voor waar de fiets voor bedoeld is en een groot deel van Nederland en België. Cauberg? Ja. Koppenberg? Nee. Pelotonritjes? Ja. Dan gebruik je een binnenblad toch niet.

De mid cage derailleur kan cassettes aan tot 36 tanden. Waarom dat dan niet? Nou, omdat als je ‘rondom huis’ op asfalt rijdt liever een close ratio bak hebt dan al die grote sprongen tussen de tandjes. Fijn: al de 1x delen zijn compatibel met 11-speed SRAM of Shimano. En nu? We zien geen enkele reden om het hele spul om te bouwen naar dubbel. En we gaan toch niet met vakantie…