Met de Crux over 3 peaks
Tijdens de voorbereidingen en Three peaks challenge zelf gebruikten we de Specialized Crux Elite X1 zoals de fiets voluit heet op diverse parcoursen. De maatvoering en geometrie van de fiets is nagenoeg hetzelfde als zijn voorganger, handig als je wilt upgraden en waarschijnlijk omdat de geometrie gewoon prima in orde is. Het balhoofd is laag waardoor je zonder problemen een sportieve zit kunt creëren en de wielbasis is aan de korte kant. Vooral tijdens het vele draai en keer werk in wedstrijden is dit absoluut een voordeel. Verder valt op dat de Crux erg clean is. Rechte strakke buizen, standaard geen voorderailleur en bijbehorende nok meer en alle kabels en leidingen fraai binnendoor. Het frame is verder volledig bij de tijd met steekassen voor en achter, flatmount rembevestiging en veel ruimte wanneer je eventueel toch bredere banden wilt monteren.Lees ook
Bucketlist event: Three Peaks challenge
7 november 2017 - Cyclocross
Wendbaar en voorspelbaar
Wanneer we met de Crux op pad gaan is het eigenlijk al vrij snel duidelijk: Dit is een racemachine. De fiets is wendbaar, direct en vooral erg voorspelbaar. Sturen gaat daardoor makkelijk en binnen no-time ben je gewend aan de rijeigenschappen van de fiets. Inmiddels hebben alle moderne crossfietsen steekassen maar toch is dit qua rijeigenschappen wel degelijk één van de grootste voelbare verschillen met oudere modellen.Wat verder vooral opvalt is het comfort van de fiets. Voor zover we van comfort kunnen spreken bij een crossfiets natuurlijk. Trillingen worden zo goed als mogelijk gedempt en we krijgen al snel een beetje een mountainbikegevoel. Dat gevoel kwam mede door de grove Terra banden die Specialized standaard monteert. Vind je snelheid niet zo belangrijk maak dan vooral gebruik van de flinke noppen die behoorlijk wat grip geven maar heb je nog ambities, kies dan voor een snellere band met minder profiel.Wil je een fiets waarmee je zonder problemen competitie mee kunt rijden, een hele winter lang wilt baggeren en in de zomer eens een graveltocht wilt rijden dan is de Crux elite zeker een goede keus al is de fiets in verhouding met zijn concurrenten zoals getest in fiets #11 wel wat aan de dure kant.Specialized Crux Elite 1x, € 3.299Tips & Tricks
MateriaalEr zijn weinig wedstrijden zo specifiek op het vlak van materiaal dan de Three peaks challenge. Hierbij de belangrijkste aanpassingen aan je fiets voor een succesvolle race.Verzet. Heb je een fiets met enkel blad kies dan voor 36 of maximaal 38 tanden voor en een cassette van minstens 11-32 achter. In de neutralisatie zal het even spinnen zijn wanneer je met 110 rpm in het peloton tolt maar zodra je Pen-Y-gent volledig kunt fietsen ben je dit allang vergeten. Kan je derailleur een cassette groter dan 32t aan, doen!Schoenen & pedalen. Gebruik geen schoenen met een carbon zool. Je kuiten branden binnen no-time en je schoenen kunnen nadien in de kliko. Kies of voor een paar oude schoenen die inmiddels al lekker flexibel zijn geworden of neem een enduro achtig model met vibram zool. Zo heb je een wandelschoen waarmee je toch klikpedalen kunt gebruiken. Mavic, Specialized en Shimano maken perfecte modellen voor deze tocht. Om berg af controle te houden over de fiets en je enkels niet overdreven veel te belasten kun je het beste kiezen voor trail pedalen van bijvoorbeeld shimano XT of Ritchey. Hiermee is het contactoppervlak tussen schoen en pedaal zo groot mogelijk.Wielen en banden. Het meest besproken thema in het startvak, maar eigenlijk heel simpel. Kies sterke tubeless ready banden. Monteer ze met veel vloeistof en pomp ze op tot minstens 3 bar. De snelste rijders kiezen allemaal voor banden met zeer weinig profiel om extra rolweerstand op de weg te vermijden en op het podium zijn ook nog jongens met tubes terug te vinden. Het voordeel van een tube in dit geval is dat je bij een lekke band gewoon volle bak kunt doorrijden op de velg. Tuningtips. Verklein de reach van je remhendels. Zo kun je de remmen veel makkelijker doseren en makkelijker reageren. Ben je niet gewend aan het dragen van de fiets? Monteer dan een stuk isolatiebuis om de bovenbuis. Lekker zacht aan je schouder.Voeding. Eten moet je toch, drie tot vijf uur non stop bikkelen trek je niet zonder extra brandstof. Kies voor voeding waar je op kunt vertrouwen en wat makkelijk te eten is. onderweg word er verder niets aangeboden dus je bent op jezelf aangewezen. Tijdens de rit is eten tussen de beklimmingen door eigenlijk de enige mogelijkheid tot aanvullen van de brandstoftank.Qua drinken zie je duidelijk drie verschillende tactieken. Zelf heb ik als mountainbiker meteen gekozen voor optie camelbak. Hierdoor kan ik meer (1.5 liter) voeding meteen meenemen en zeer gedoseerd tot me nemen. Kies je voor een enkele bidonhouder met bidon op de zitbuis dan heb je duidelijk minder gewicht bij maar kun je enkel drinken op de tussenstukken over de weg. Heb je echt ambities dan neem je helemaal geen drinken mee en zorg je voor verzorging bij het begin en einde van iedere berg.