Op 6 juli had de video waarin Peter Sagan demonstreert wat hij allemaal met een Specialized Diverge kan doen al 1.207.698 weergaven. Net op de markt en meteen al ‘wereldberoemd’.

Een opzienbarende feature is de Future Shock, het veersysteem dat ook te vinden is bij de nieuwe Roubaix-modellen. Het is een veerelement verwerkt in een cartridge – die op zijn beurt in de balhoofdbuis huist. Voor de Diverge gebruikt Specialized een andere veer, waardoor de vering minder snel zijn eind bereikt. Voor de keien van Roubaix heb je zo’n extra sterke veer niet nodig, voor de rotspartijen die je normaal tegenkomt tijdens het mountainbiken dan weer wel. Verder is de achtervork laag aangezet, waardoor de zadelpen ver uitsteekt.

700C of 650b

Standaard is de Diverge uitgerust met 700C wielen, uiteraard met steekassen – maar er kunnen ook 650b wielen in. Hoe was het? Je kunt vooral een heleboel lol hebben. Een lichte fiets is het niet: onze Diverge Comp in een maat 56 woog 9,50 kilogram. De Future Shock doet driftig zijn best, en pakt veel klappen op onderweg. Vrijwel ongemerkt; pas als je op een andere gravelracer gaat rijden, merk je wat die doet.

De draaiende delen komen vooral uit de Shimano 105-groep. Mooi is dat Specialized voor een 32/48 crankstel kiest in combinatie met een 11/32 achter. Een vrijwel nieuwe versnellingsbak waar je, op vlak terrein, vooral 48 voor in combinatie met een 21 of 23 steekt. Voor heel harde actie zouden we liever een Ultegra-derailleur hebben; die van 105 is net wat minder accuraat. Maar de Comp is vooral een adventure fiets waarbij je lekker onverhard rond kunt toeren. Ideaal voor het groeiend aantal gravelritten in onze contreien. Een beetje Sagan uithangen…

A Steekas voor en achter
B Praxis 48/32 crankstel
C Langeslag achterderailleur