De Specialized Roubaix. Meer uitleg heeft de ware liefhebber eigenlijk niet nodig. Het woord ‘Roubaix’ heeft sowieso al een bijzondere aantrekkingskracht op velen van ons.
Sommigen noemen het zelfkastijding, anderen zijn intens gelukkig als ze de kasseien worden opgejaagd. Specialized is onlosmakelijk verbonden met Parijs-Roubaix, vooral door de successen van oud-renners als Tom Boonen en Fabian Cancellara.

De eerste Roubaix-modellen hadden zogenaamde Zertz-inzetstukken tussen de voor- en achtervorken, de in 2017 geïntroduceerde versie van de Roubaix heeft een nieuwe techniek: Future Shock. In de voorvorkpijp zit een oversized versie van de veer die je in een balpen aantreft. Bij een grote klap veert de stuurpen in en vangt zo de klappen op. De zadelpen is een Specialized Cobl Gobl-R-model en is nu ook nog eens wat dieper in het frame gemonteerd. Daardoor kan de pen ook extra klappen opvangen.

De Comp is standaard afgemonteerd met een Roval-wielset. De hoofdvraag is: werkt Future Shock? Ja, prima. Het is een heel comfortabele fiets! Je glijdt als het ware met een Amerikaanse slee over slecht asfalt en keienpaden. En als je dan moet sprinten? De ‘beweging’ zit alleen verticaal, zeker niet horizontaal.

 

De vork is ook extra oversized en de unit met de veer is van metaal. Dit alles voegt wel zo’n 300 gram extra gewicht toe. Vastzetten kan op de Comp niet; op de S-Works uitvoering van de Quick-Step-profs is al wel een voorziening gesignaleerd om de ‘vering’ te blokkeren. Niet elke prof blijkt gediend van de Future Shock. Maar wij kopen een Roubaix om zijn comfort gepaard met snelheid, niet voor het lage gewicht.

Wat is er wel maar wat kan nog wel gemonteerd zoals op de duurdere Expert? Het kastje, vlak boven het crankstel. Dat is een soort toolbox. Daar passen een binnenbandje, patroon en minitool in. Dat in plaats van een zadeltasje. Innovatief. Typisch Specialized! Tot slot: de Comp is er ook in zwart/wit, maar zo in gloss red/black oogt-ie wel heel voornaam.

A Cobl Gobl-R-zadelpen.
B Specialized 28 millimeter banden.
C 160 millimeter schijven.