Veel eigen spul
Specialized kiest voornamelijk voor eigen onderdelen. Bandjes, wielen, zadel: alleen de draaiende onderdelen dragen de naam Shimano. Shifters en derailleurs uit de 105-groep. Aangevuld met een diepzwart alu Axis-crankstel en -remmen. Het is dan wel een model dat al een paar jaar op de markt is, maar Specialized heeft ervoor gezorgd dat het een mooi pakket is – en dat levert een heerlijke racer op. Stijf én comfortabel. Rijden doet zo’n Tarmac uitstekend. De allround geometrie zorgt er voor dat kilometers maken een genot wordt. Je zit wel wat meer gestrekt dan op een Roubaix, maar dubbelvouwen hoeft ook weer niet. Specialized weet ook hoe ze goede componenten (zadel, stuur) moet maken. Het gewicht is wel wat aan de hoge kant. De SL4 is er ook in het rood, maar deze, op de S-Works Tarmac geïnspireerde racer is toch wel schitterend. Letterlijk en figuurlijk. De glanzend zwarte lak heeft duizenden spikkels, aangevuld met ‘gouden’ transfers. Bij elk ander merk zou dit Balkan-kitsch zijn, maar omdat het refereert aan Sagan mag het… En betaalbaar. Nog geen 1900 euro voor een Tarmac is een mooie prijs. Technisch gezien klopt de SL4 helemaal, al kun je discussiëren of je nu niet beter Ultegra zou moeten hebben – de Tarmac Elite met Ultegra kost bijna 500 euro meer. Maar die is dan weer gewoon saai zwart…A 11-speed 105 achterderailleurB Derailleurkabels binnendoor
C Praxis-crankstel