Het Duitse Stevens is al jaren een vaste waarde in het veld. Het leverde fietsen voor onder andere Niels Alberts en Camiel van den Bergh en nu nog steeds voor Sanne Cant en Annemarie Worst. Die rijden nu op de carbon Super Prestige Disc. Deze citroengele -Stevens spreekt van Neon Yellow- is van aluminium. Wij testen de Vapor.

Cross & Gravel
Stevens deelt haar ‘offroad fietsen met een krom stuur’ in Cyclocross en Cyclocross/Gravel. De al genoemde Super Prestige is een 100% wedstrijdfiets. Modellen als de Vapor, Prestige, Gavere, Tabor en Supreme dan weer deels Cyclo, deels Gravel, deels Allround. Bedoeld voor zowel in het bos, in het veld, als heen en weer naar kantoor. Deze Vapor is toch de meest ‘koers’ van het tweede peloton.

Checken we de geometrie dan heeft een Super Prestige net wat meer pit. Dat zie je terug als je een 56er vergelijkt. Stack en reach zijn bij een Vapor 588 en 372, bij een SP 571 en 379. En heeft de Vapor een balhoofdbuis van 16cm, de SP doet het met 14,5. Maar vergelijken we de nieuwe Vapor Disc met de aloude Prestige uit 2014 dan zien we eigenlijk geen verschillen – op een iets langere achtervork na. Logisch, omdat de Prestige nog velgremmen had en de Vapor schijven. En met die oude Prestige hebben we heel wat ‘cross’ kilometers gemaakt (check ook fiets.nl/2014/10/17/review-stevens-prestige/) . Overigens: we wilden ook wel de nieuwe Prestige testen, maar de GRX groep was er nog niet… Eens kijken wat het verschil is tussen de ‘oude’ en nieuwe crosser.

Frame & vork & Force

De Vapor heeft een aluminium SL 7005 frame met iets afgeplatte bovenbuis, geovaliseerde onderbuis en gebogen staande achtervorken. De voorvork is een full carbon model met twee maten lagers, de remleidingen en schakelkabels lopen zowel links als rechts door de onderbuis en het bracket is een pressfit model. Flat mount aansluiting voor en achter. Wat doen die zwarte ‘doppen’ op het frame? Die maskeren de nokjes. Er passen zowel achter als voor spatbordjes en een drager op de Vapor. Is dat erg? Nee, want het is nog steeds een volbloed crosser. Waar je dan ook nog een dragertje op kan schroeven. Er zijn zeven maten. Deze ‘56’ heeft naast de al vernoemde stack en reach van 588 en 372, een wielbasis van 1007 en een zithoek van 73° en balhoofdhoek van 72°. Los weegt het frame rond de 1500 gram, de vork 550 gram. Het frame is stijf: 130 Nm. Compleet weegt deze testfiets 8,8 kilo. Met SRAM Force 1X, 160 mm schijven, steekassen, Fulcrum Racing 600, Schwalbe banden en Oxygen delen. En met een Easton EA 90 crank’stel’: één blaadje met 40 tanden. Achter 11/36.

Verschil?

We reden dezelfde parcoursen, routes en crossen als met de ‘oude’ Prestige. Ik merkte eigenlijk geen echte verschillen. Ja, ik rijd steeds meer ‘achteruit’. Maar dat ligt niet aan de fiets… De Vapor heeft schijfremmen. Dat is fijn. En de 1X met een 11/36? In eerste instantie dachten we dat die grote kettingwielen niet nodig waren. 11-12-13-15-17-19-22-25-28-32-36. Maar als je alleen een ‘40’ voor hebt in plaats van een dubbel 46/36 crankstel dan is een wat uitgebreidere versnellingsbak achter wel handig. Ik miste wel op sommige stukken de ‘18’ en in mindere mate de ‘21’.

Super licht is de Stevens niet. Maar even spelen met de luchtdruk en dan maar gaan. De zithouding is voor het gevoel ‘1 op 1’ met de Prestige -al heeft de Vapor dan wel een iets naar je toe gebogen stuur en heeft de Prestige een standaard stuur. Maar met een crosser zitten je handen vrijwel altijd op de hendels. Kruip door, sluip door, bochtjes nemen en de mini heuveltjes ‘opstormen’: geen punt met de Vapor. Een prima crosser, voldoende comfort ook. Nou ja… voor een crosser dan. De standaard Schwalbe banden met kleine noppen zijn lekker allround. Jammer is wel dat ze standaard met een binnenband geleverd worden. De Fulcrums zijn TLR; dus je kunt altijd nog je wielen en banden tubeless maken. De Force 1X is een prima groep. 1X ‘klakt’ wel volop, maar ‘luid en duidelijk’ is in de cross ook wel prettig. En die schijfremmen? Prima natuurlijk. Maar om eerlijk te zijn: waar ik rij hoef ik bijna nooit te remmen… maar goed, ik woon dan ook in Brabant en rij geen ‘Koppenberg’ of ‘Zonhoven’…

Prijs mee rijden?

Ja, als je de Vapor een beetje gaat tunen. Vooral een paar andere banden en eventueel andere (lees: lichtere) wielen zouden de Stevens wat meer naar voren ‘duwen’. Wil je gewoon je best doen en met veel vertrouwen en plezier rijden dan is de Vapor jouw maatje. De prijs is met € 2099,- niet mega goedkoop (geen ABN, maar je snapt wel wat ik bedoel…). En de meest betaalbare carbon Super Prestige kost dan weer 3099 euro. Maar we kunnen ook wel stellen dat de levensduur van een alu Stevens crosser hoog is; de ‘oude’ Prestige -zie foto hieronder- doet het nog prima!

Meer info: stevensbikes.com

Foto’s Remco Veurink, Ad de Bruijn