Stevens deelt haar ‘offroad fietsen met een krom stuur’ in Cyclocross en Cyclocross/Gravel. De al genoemde Super Prestige is een 100% wedstrijdfiets. Modellen als de Vapor, Prestige, Gavere, Tabor en Supreme dan weer deels Cyclo, deels Gravel, deels Allround. Bedoeld voor zowel in het bos, in het veld, als heen en weer naar kantoor. Deze Vapor is toch de meest ‘koers’ van het tweede peloton.Checken we de geometrie dan heeft een Super Prestige net wat meer pit. Dat zie je terug als je een 56er vergelijkt. Stack en reach zijn bij een Vapor 588 en 372, bij een SP 571 en 379. En heeft de Vapor een balhoofdbuis van 16cm, de SP doet het met 14,5. Maar vergelijken we de nieuwe Vapor Disc met de aloude Prestige uit 2014 dan zien we eigenlijk geen verschillen – op een iets langere achtervork na. Logisch, omdat de Prestige nog velgremmen had en de Vapor schijven. En met die oude Prestige hebben we heel wat ‘cross’ kilometers gemaakt (check ook fiets.nl/2014/10/17/review-stevens-prestige/) . Overigens: we wilden ook wel de nieuwe Prestige testen, maar de GRX groep was er nog niet… Eens kijken wat het verschil is tussen de ‘oude’ en nieuwe crosser.Frame & vork & ForceDe Vapor heeft een aluminium SL 7005 frame met iets afgeplatte bovenbuis, geovaliseerde onderbuis en gebogen staande achtervorken. De voorvork is een full carbon model met twee maten lagers, de remleidingen en schakelkabels lopen zowel links als rechts door de onderbuis en het bracket is een pressfit model. Flat mount aansluiting voor en achter. Wat doen die zwarte ‘doppen’ op het frame? Die maskeren de nokjes. Er passen zowel achter als voor spatbordjes en een drager op de Vapor. Is dat erg? Nee, want het is nog steeds een volbloed crosser. Waar je dan ook nog een dragertje op kan schroeven. Er zijn zeven maten. Deze ‘56’ heeft naast de al vernoemde stack en reach van 588 en 372, een wielbasis van 1007 en een zithoek van 73° en balhoofdhoek van 72°. Los weegt het frame rond de 1500 gram, de vork 550 gram. Het frame is stijf: 130 Nm. Compleet weegt deze testfiets 8,8 kilo. Met SRAM Force 1X, 160 mm schijven, steekassen, Fulcrum Racing 600, Schwalbe banden en Oxygen delen. En met een Easton EA 90 crank’stel’: één blaadje met 40 tanden. Achter 11/36.
Review: Stevens Vapor Force
29 oktober 2019
Stevens deelt haar ‘offroad fietsen met een krom stuur’ in Cyclocross en Cyclocross/Gravel. De al genoemde Super Prestige is een 100% wedstrijdfiets. Modellen als de Vapor, Prestige, Gavere, Tabor en Supreme dan weer deels Cyclo, deels Gravel, deels Allround. Bedoeld voor zowel in het bos, in het veld, als heen en weer naar kantoor. Deze Vapor is toch de meest ‘koers’ van het tweede peloton.Checken we de geometrie dan heeft een Super Prestige net wat meer pit. Dat zie je terug als je een 56er vergelijkt. Stack en reach zijn bij een Vapor 588 en 372, bij een SP 571 en 379. En heeft de Vapor een balhoofdbuis van 16cm, de SP doet het met 14,5. Maar vergelijken we de nieuwe Vapor Disc met de aloude Prestige uit 2014 dan zien we eigenlijk geen verschillen – op een iets langere achtervork na. Logisch, omdat de Prestige nog velgremmen had en de Vapor schijven. En met die oude Prestige hebben we heel wat ‘cross’ kilometers gemaakt (check ook fiets.nl/2014/10/17/review-stevens-prestige/) . Overigens: we wilden ook wel de nieuwe Prestige testen, maar de GRX groep was er nog niet… Eens kijken wat het verschil is tussen de ‘oude’ en nieuwe crosser.Frame & vork & ForceDe Vapor heeft een aluminium SL 7005 frame met iets afgeplatte bovenbuis, geovaliseerde onderbuis en gebogen staande achtervorken. De voorvork is een full carbon model met twee maten lagers, de remleidingen en schakelkabels lopen zowel links als rechts door de onderbuis en het bracket is een pressfit model. Flat mount aansluiting voor en achter. Wat doen die zwarte ‘doppen’ op het frame? Die maskeren de nokjes. Er passen zowel achter als voor spatbordjes en een drager op de Vapor. Is dat erg? Nee, want het is nog steeds een volbloed crosser. Waar je dan ook nog een dragertje op kan schroeven. Er zijn zeven maten. Deze ‘56’ heeft naast de al vernoemde stack en reach van 588 en 372, een wielbasis van 1007 en een zithoek van 73° en balhoofdhoek van 72°. Los weegt het frame rond de 1500 gram, de vork 550 gram. Het frame is stijf: 130 Nm. Compleet weegt deze testfiets 8,8 kilo. Met SRAM Force 1X, 160 mm schijven, steekassen, Fulcrum Racing 600, Schwalbe banden en Oxygen delen. En met een Easton EA 90 crank’stel’: één blaadje met 40 tanden. Achter 11/36.
29 oktober 2019
Gerelateerd nieuws
Van Rysel lanceert premium crossfiets; de RCX II Pro ‘North Star’ Edition
24 oktober 2024 - Cyclocross
Menno Grootjans
Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.
Meer artikelen van Menno Grootjans