In Nederland kennen we Superior van de fietsen van Bart Brentjens. Tot vorig jaar gebruikte de profploeg van Mr. Mountainbike het Tsjechische merk tijdens alle wereldbekers, en ondertussen ontwikkelden ze samen deze Superior Team XF 29 Issue fully. Zonder achterdemper ben je op de hedendaagse lastige parcoursen eigenlijk al geklopt voordat je van start bent gegaan, vandaar dat dit model is toegevoegd aan de toch al uitgebreide line-up.

Een extreem wendbare en lichte bike waarmee je als een raket van start gaat

A Schakelen, remmen, een dropper en lockout. Aan kabels geen gebrek.
B Volledig carbon frame en top notch onderdelen leveren een gewicht van slechts 10,5 kilo op.
C Smal, smaller smalst. Geen van onze testers kon echt wennen aan het zadel.

Extreem wendbaar

De geometrie is een beetje old skool, maar wel uitgebalanceerd. Erg korte achtervorken en vooral een ouderwets steile balhoofdhoek maken de fiets extreem wendbaar. Het 76 centimeter(!) brede carbon stuur zorgt ervoor dat wendbaarheid niet doorslaat in nervositeit. Al met al vertrek je op deze fiets als een raket. Het extreem lage gewicht, slechts 10,5 kilo op onze weegschaal, draagt hier voor een groot deel aan bij.

De keerzijde van dit verhaal is dat comfort bij de Team XF ver te zoeken is. Want ondanks dat hij voor- én achtervering heeft en is uitgevoerd met zeer lichte en luxe DT Swiss-dempers, blijft de bike erg stug. Het smalle harde zadel zou daar wel eens debet aan kunnen zijn: geen van onze testers vond het erg prettig. DT Swiss staat bekend om haar on -verwoestbare naven en velgen, maar produceert ook al heel wat jaren luxe veerelementen. De OPM-vork is in te stellen in een open-, drive- en lockmodus, en heeft buiten een lucht- en reboundfunctie ook nog een compressiefunctie, waarmee kleine oneffenheden worden uitgefilterd. Dit alles werkt zeer vloeiend. Helaas hebben de DT-dempers ook een minpuntje. Ze staan bekend om de korte onderhoudsinterval die nodig is om goed te blijven functioneren. En lang niet iedere winkel kan met de DT-vorken overweg.

Dat je met de Team XF wel een wedstrijdje kunt rijden, merken we op één van de vele vaste routes die we ermee rijden. Bocht na bocht kun je de fiets snoeihard ingooien, alles wordt netjes gecorrigeerd en de vaart blijft er goed in. Dat de fiets standaard is uitgerust met een dropperpost kunnen we alleen maar toejuichen, ook voor wedstrijdgebruik. De volledige XTR-afmontage met 11×46 cassette werkt natuurlijk naar behoren. Wel hadden we graag een 180 millimeter remschijf aan de voorkant gezien in plaats van de gemonteerde 160 millimeter.