Deze Crockett is gebouwd rond een gloednieuw frame. Geen carbon. Van 200 series Alpha aluminium. Vóóraan een carbon voorvork met alu balhoofdbuis. De buizen zijn licht geovaliseerd en oversized, de onderkant van de bovenbuis plat en de kabels lopen door het frame: aan de linkerkant gaat de kabel van de voorderailleur naar binnen, bij de bovenbuis loopt de kabel van de achterderailleur binnenin. De achterremkabel loopt aan de onderzijde van de schuine buis, langs het bracket – met geïntegreerde lagers- naar de achterrem. Die van de voorrem loopt langs de vorkpoot. Geen ‘kabels’, maar olieleidingen trouwens. De liggende achtervorken zijn deels plat, de staande achtervorken gebogen. Het frame weegt rond de 1700 gram, de voorvork tegen de 500 gram. De torsie stijfheid zit ruim boven de 100 Nm ( 115 Nm). Er zijn zes maten: van 50 tot en met 61 cm. Een maat 58 weegt 9,20 kilo.De afmontage van de 7 Disc bestaat uit 10-speed SRAM Rival in combinatie met een FSA 46/36 crankstel en 11-28 achter. Het remmen gebeurt met de Avid SB 700 ‘HRD’met zowel voor als achter 160 mm schijven. Wielen: Bontrager Disc Alloy 24 en 28 gaats met Bontrager CX 3 32 mm banden en Bontrager delen. En een heel breed stuur op deze fiets. Even wat cijfers: wielbasis van 102,8 centimeter, zithoek van 73,3 graad en een balhoofdhoek van 72,3 graad, naloop van 66 en een bovenbuis van 57 centimeter. De balhoofdbuis meet bijna 18 centimeter. Op papier klopt de Crockett en dat was ook zo in de praktijk. Niet te nerveus, goed rechtdoor lopend en toch makkelijk een al dan niet modderig bochtje ‘in te leggen’. Maar wat ook duidelijk werd: dit kan dan wel ‘de fiets’ van Katie zijn, het is zeker niet ‘De Fiets’. Het is pertinent géén hardcore wedstrijdfiets. Daarvoor is het gewicht te hoog en zijn met name de zeer robuuste wielen een spelbreker. Wie volle bak een uur wil crossen ‘moet’ een licht fietsje hebben. Draaien en keren, smijten en gooien: dat gaat prima met een licht apparaat. Aan de bouw van de Crockett ligt het zeker niet; de geometrie is prima, de routing van de kabels over het algemeen ook en het frame zelf –prima. En de remmen dan? Die zijn toch hydraulisch en ‘dus’ goed? Ja, die zijn goed. Meer dan goed! Je kunt inderdaad later remmen en je remmen blijven het ook gewoon doen. De blokken van cantilever remmen slijten nog wel eens onderweg. Maar dan moet je natuurlijk wel op voldoende snelheid kunnen komen….Samenvatting:Voor wie? Voor wie geen 29er of 27 wil. Het is wel een hele stoere winterfiets! Ideaal voor Nederlandse en Vlaamse omstandigheden: een uitstekende metgezel. Voor toertochten. De Crockett heeft ook nokken voor twee bidonhouders en nokjes voor spatbordjes. Lekker robuust, goed SRAM schakelend- goed hoor en voelbare ‘klik’- en natuurlijk de prima remmen. Wat valt tegen? Het gewicht. En de achterremkabel loopt aan de bovenzijde van het bracket –dat is niet de mooiste ‘routing’. Verder is de prijs/kwaliteit redelijk. € 2299,-. Voor dit bedrag koop je ook al bijna een carbon Ridley X-Fire. Maar iedereen heeft al een Ridley! De ‘7’ zonder disc kost € 1999,-.
Crockett is de naam van een stad in Houston en de achternaam van Davy Crockett, een fameuze ‘ranger’. AKA ‘king of the wild frontier’.www.trekbikes.com