De Madone vormt al sinds 1997 het moederschip van het aanbod aan racers van Trek . De naam refereert aan de Col de Madone, een klim in de buurt van Nice. Dit is de Madone SLR 6 Disc P1, wat staat voor Project One.

We hebben de SLR 6 Disc in Fiets nr. 11-2018 getest. Technisch is dit dezelfde Madone, platte onderbuis, platte staande buis, licht gebogen bovenbuis en bijna niet zichtbare overgang tussen voorvork, balhoofdbuis en stuurpen. En de IsoSpeed decoupler vlakbij de ‘zadelpen’. Een decoupler zorgt ervoor dat de zitbuis onafhankelijk van de verbinding tussen de staande achtervork en de bovenbuis iets kan roteren. Ga je zitten, dan voel en zie je de staande buis wat doorbuigen. Aero en comfort dus.

Geen patrijspoortjes meer bij de balhoofdbuis; de remleiding van de schijfrem loopt deels door de voorvork. Daarbinnen is het behoorlijk druk; de kabels lopen binnendoor, het stuur rust via een viertal deelbare spacers op de balhoofdbuis. Het OCLV-stuur kun je wel verstellen, maar slechts beperkt. Dat is niet erg: een aero stuur past gewoon mooi bij dit soort fietsen.

De ‘6’ heeft een Ultegra 8000 11-speed en veel Bontrager-delen, inclusief de 55 millimeter hoge Aeulos Pro-wielset. Erg stijf is-ie niet, hij stuurt wel heerlijk scherp en je kunt uiteraard hard aangaan. De kleur: zwart sunburst. Een semi Project One-model: Trek heeft de Madone exclusief afgelakt in bijzondere kleuren, hij is beperkt beschikbaar en eerder leverbaar dan de standaardmodellen. ’Semi’ omdat de P1 eigenlijk alleen maar op bestelling is. Wij vinden het niet erg; deze SLR 6 staat me daar te shinen…