Stel je je een onderhoudsvrije moddervriendelijke Hollandse winterfiets voor en je komt uit bij deze Van Nicholas. Titanium frame, tijdloos, betrouwbaar en ieder jaar met wat Scotch Brite gewoon weer op te poetsen ‘als nieuw’. Een vaste vork, lekker licht, wendbaar en om het af te maken natuurlijk een Rohloff-versnellingsnaaf. Het klassieke alternatieve antwoord op de traditionele derailleurversnellingen. 11 verschillende versnellingen weggewerkt in de achternaaf aangedreven met (alweer) een Gates-aandrijfriem.


Wat in 1986 begon in Ede met de eerste terrein fietstocht is inmiddels een landelijke traditie. Zodra de bladeren van de bomen vallen verzamelen wielrenners in bij voorkeur oude winterkleding, dikke overschoenen en fluo handschoenen bij de plaatselijke voetbalclub voor één van de vele toertochten. We testten vier verschillende typische toertochtbikes. In dit artikel de derde, een Van Nicholas Zion. De andere fietsen in deze test zijn de Pilot Duro, Cannondale F-SI Carbon 5 en een Canyon Inflite AL SLX 6.0 Race.[Beeld: Remco Veurink]


We gaan op pad met de Zion, hopeloos op zoek naar de enige stroken modder om onszelf helemaal winters te wanen. Al snel valt op dat de Zion niet zo fietst als gehoopt maar wel zoals gedacht. De reach is met 425 millimeter in een maat L erg kort. Ter vergelijking, de Cannondale heeft een reach van 440 millimeter en een maat Medium is maar 5 millimeter korter dan de Large Van Nicholas. Door de rechte zithouding is het wat lastig om de snelheid er in te houden. Een langere stuurpen biedt enigszins uitkomst maar komt de stuureigenschappen niet ten goede.

Wat het meest opvalt is dat de fiets slecht in balans is. Een Rohloff-naaf is mooi, onderhoudsvrij en erg duurzaam maar ook behoorlijk zwaar. De naaf zelf weegt ongeveer 1800 gram. Niet enorm veel zwaarder dan een modern derailleursysteem, maar wel allemaal op dezelfde plaats. Achterin. Aan de voorkant is dan weer een lichte vaste carbon vork gemonteerd. Hierdoor is het harder werken om controle te houden dan met een verende vork en kom je (als het goed is) meer uit het zadel. Zodra je vervolgens aanzet merk je duidelijk dat de achterkant ‘achter je aan sleept’. Geen fijn gevoel. De fiets zou veel prettiger rijden met een verende vork, ook al heb je dan minstens 1x per winter de kostenpost van een onderhoudsbeurt.

De Zion mag er dan uitzien als de perfecte toertochtfiets, voor al onze testers voelde hij aan als vlees noch vis. Met een frameprijs van 1899 euro en een totaalbedrag van in dit geval ruim 5000 euro koop je twee F-SI’s en een zak onderdelen voor meerdere winters. De Van Nicholas past perfect in de garage bij de wielrenner die één keer een fiets wil aanschaffen om mee te overwinteren, het jaar erop een sabbatical neemt om van thuis af richting Santiago de Compostela te cruisen en daarna ook nog de plaatselijke vossenjacht wil betwisten. Van alle markten thuis, maar nooit de snelste.