Op 1 mei introduceerde Wahoo de Elemnt Roam, de nieuwste fietscomputer van Wahoo naast de Elemnt, de Elemnt Mini en de Elemnt Bolt. Twee weken later kregen we hem ter beschikking. Tijd voor een uitgebreide review.Een fietscomputer is niet meer weg te denken van het dashboard van de wielrenner of mountainbiker. Of het nu om trainingsdata of navigatie gaat, een gps-ontvanger is net zo gewoon als het stuurlint. Het Amerikaanse Wahoo is op die markt een relatief klein en mooi disruptief bedrijf, dat sinds de introductie van hun eerste model, de Elemnt in 2016, de grote reus Garmin het vuur aan de schenen weet te leggen.Speciaal aan Wahoo is de appbased bediening. Natuurlijk kun je de Elemnt-serie bedienen met de knoppen op het apparaat, maar het functioneren is het best te besturen via de Elemnt app op de smartphone. Dat is een van de grote verschillen met bijvoorbeeld de Garmin-modellen.
Elemnt Roam
Ten opzichte van de Elemnt (het basismodel) en de Elemnt Bolt (de kleine, goedkopere versie van het basismodel) voegt de Elemnt Roam kleur toe aan het palet. Ik ben benieuwd, want juist het vermijden van kleur maakte van de Wahoo’s relatief snelle navigatiesystemen. Tegelijk moet de Roam een upgrade bieden van de navigatiemogelijkheden, met mogelijkheid naar de start van een route te navigeren en een herberekening van de route mocht je er vanaf raken. Features die de pure navigatiemodellen van Garmin, een jaar of zes, zeven geleden al hadden. Navigatie was toch al niet de USP van de Wahoo’s, met slechts een basiskaart en een pijl op een route, maar elk nadeel heeft zijn voordeel: dat navigeren was simpel en snel.
Wat is nieuw?
- Kleurendisplay
- Display heeft lichtsensor
- Gedetailleerde kaart
- Navigatie naar de start van de route
- Navigatie terug naar de route
- Navigatie terug naar start
- Meer mogelijkheden locaties op te slaan
- Firmwareupdates zullen daar nog turn-by-turn navigatie en informatie over de hoogteverschillen in de route aan toevoegen.
Hardware
Het kastje van de Roam ziet er fancy uit. Het scherm is even groot als de Elemnt, dus fiks groter dan de Bolt en heeft een ruit van Gorilla Glass. Matglas, zeker in vergelijking met de Elemnt. De vorm lijkt verder op een uit de kluiten gewassen Bolt en met de bijgeleverde stuurhouder ziet het er allemaal mooi gestroomlijnd uit. Ik gebruik ‘m echter met mijn stuurhouder met geïntegreerde bel en lamphouder van HideMyBell, want ik wil veilig door het verkeer. Binnenin zit een stevige batterij die tot 20 uur zou meegaan.
Instellen
Het instellen van de Roam gaat nog precies hetzelfde als met de Elemnt en de Bolt: via de app op je smartphone. Daar kun je datavelden, sensors en signalen instellen. Het is simpel en we hebben het al vaker uitgelegd, zoals in de
review van de Bolt. Daarom laten we het er nu even bij. Wel vermeldenswaard is de ambient sensor. Die kun je instellen in het menu van het apparaat en daarmee kun je bepalen of je wilt dat de Roam licht geeft als het donkerder wordt, in een tunnel bijvoorbeeld.
Gebruik
Wie de Wahoos kent, zal snel gewend zijn aan de Roam. Alles is hetzelfde en wat niet hetzelfde is zit op een voor Wahoo logische plek. Route erin en rijden maar. We zijn benieuwd naar de nieuwe features, die de Roam naar het niveau moet tillen waar de concurrentie eigenlijk al zit. Of je de Garmin Edge 830 of de Hammerhead Karoo pakt, in navigatie zijn ze de Wahoo vooruit. Waar ze in mijn optiek in achterbleven, is prijs en snelheid waarmee de processor de navigatie verwerkt. Ik ben benieuwd of Wahoo ook die kant opgaat. Ik ben altijd blij geweest met die snelheid, want zo zie je dat je een afslag bereikt voordat je er bent, niet erna. Maar tegelijk heb ik de Wahoos ook wel gehaat, want overschakelen van de ene op de andere route is een ramp. Navigeren ging daarentegen prima, maar vereiste wel dat je je telefoon meenam. Geen probleem natuurlijk als je dat toch al van plan was.Dat inladen van routes vind ik echt dikke prima bij Wahoo. Dat een voor een inladen via een brakke app zoals bij Garmin kan me gestolen worden. Hier gaat het snel en handig. Een route gemaakt in Strava is bereikbaar via je app in notime. Ook de ‘eigen’ Komoot app en RidewithGPS worden ondersteund als je ze hebt aangevinkt. Inladen en rijden maar. Dat is wat we gaan doen.
Het navigeren naar de start van de route gaat alvast voorbeeldig als ik vanuit huis vertrek. Daar kan een vinkje achter. Bij het kwijtraken van de route gaat het navigeren mis. Als ik bewust verkeerd rijdt op een tweezijdig fietspad, leidt de Roam me eerst een kilometer vooruit, zodat ik op een kruising kan draaien, terwijl ik dat natuurlijk ook prima hier ter plaatse kan doen. Ik ben een fietser, geen auto. Irritanter wordt het als ik wat serieuzer van de route afdwaal. Ik doe alsof ik de afslag mis en volg mijn weg naar Schoonhoven via de Lekdijk, terwijl ik eigenlijk de weg beneden had ingeregeld. Het herberekenen van de route duurt tot in Schoonhoven, een dik half uur, en wordt alleen gestopt omdat ik daar ‘toevallig’ weer op de route kom. Eenmaal op de route is het turn-by-turn navigeren wel handig. Eerlijk gezegd vind ik die feature niet per se interessant. Ik heb aan een pijl en een lijntje genoeg om te navigeren. Dat gezegd hebben vind ik de led-lichtjes in de Wahoo dan weer wel fijn. Zij geven, als je dat wilt, aan dat er een routewijziging aankomt. Een soort wakeup call. Maar die had de Elemnt al. Voordeel van die popups is wel dat je met een andere datapagina op je scherm kunt rijden en toch gewaarschuwd wordt als er een afslag nadert.
Navigatie
Wil je onderweg veranderen van route of een eigen navigatiedoel bepalen, dan is dat nu een stuk makkelijker en minder frustrerend dan de voorgangers. Het werkt gewoon. Dat komt vooral door het gedetailleerde kaartmateriaal, dat ontbrak in de eerdere varianten. Daar zat een basiskaart in, die dan wel weer snel werkte. Maar tijdens de testperiode heb ik niet gemerkt dat de Roam langzamer was, of in ieder geval heb ik er geen hinder van gehad. Nieuw is ook dat je met de knoppen op de Wahoo een route kunt maken. Dat gaat trager dan via de app, maar het kan en het werkt. Jammer dat er nog geen hoogtecalculatie inzit, want je wilt wel weten of je om of over de berg naar huis fietst. Gelukkig hebben we daar in de Benelux relatief weinig last van.
Conclusie
Ok, wat vind ik ervan? Eerlijk gezegd heeft de introductie van de Roam mijn nieuwsgierigheid niet bevredigd. Drie jaar geleden was ik laaiend enthousiast over de Elemnt en hoe Wahoo anders keek naar de fietscomputer dan de concurrentie. Hun apparaten waren toonbeeld van gebruikersgemak, slim doordacht en innovatief. Ok, er ontbrak misschien wat fancy stuff, maar waar Garmin de focus legde op luxe features die niemand nodig had, maakte Wahoo ons leven simpeler. Maar het lijkt alsof Wahoo er hetzelfde naar is blijven kijken terwijl de concurrentie hun apparatuur heeft verbeterd, versneld, concurrerender gemaakt. Ver-Wahoo-d.De toevoeging van kleur aan het beeldscherm lijkt me vooral cosmetisch. De kleuren zijn niet fel, waarschijnlijk om de batterij te sparen, en geven vooral niet functionele zaken aan. Dat er een weg loopt zag ik ook al in zwartwit. Dit is een kleurtje om een kleurtje. Ik vind het overigens prima. Had ik al gezegd dat kleur van mij niet per se moet? De toegevoegde features zijn features die concurrenten al jaren hebben en ja, die app blijft fantastisch, maar als je niet houdt van een app-based navigatiesysteem, heb je niks aan Wahoo. De bediening vind ik ook zo-zo. Waar de knoppen van de Bolt nog een ferm klikje gaven, zijn deze sponsig en vaag. Hoort dat zo? Nu ben ik ook niet altijd fan van touchscreen op een stuiterende fiets, maar ik herken geen verbetering bij de Roam ten opzichte van bijvoorbeeld de Bolt.Dat zou allemaal nog te overzien zijn als de Wahoo Roam niet een van de duurdere navi’s in de markt is, met een adviesprijs van 349 euro. Ok, de Garmin 830 is duurder, maar ik schat de Roam op het niveau van de 820 en die is fiks aantrekkelijker in prijs geworden sinds de upgrade naar 830. Er is een ding dat me hoop geeft. Bij de vorige introducties had Wahoo een aantal firmware updates nodig om bugs uit en upgrades in het apparaat te krijgen. Ik hoop dat deze er snel aan komen voor de Roam.