Vorig jaar hadden we deze fietstrainer van Wahoo ook al in een test, de Kickr Snap. Maar dit is de 2017 versie. Die is lichtjes aangepast, tijd om deze smarttrainer nog eens te reviewen.
De nieuwe versie heeft 2 ledjes en een verbeterde nauwkeurigheid. Die ledjes zijn er om je te informeren over de communicatie met Bluetooth of ANT+. Aan het knipperen kun je zien dat er verbinding is en of er data-overdracht plaatsvindt. Niet per se nodig, maar wel handig. Fijner is dat de nauwkeurigheid is verbeterd. Wahoo beloofd nu een 3% nauwkeurigheid, waar de oude versie het moest doen met 5%. Echt 100% testen kan ik dat niet, maar ik heb de vermogensoutput vergeleken met die uit mijn Powertap pedalen, en die waardes kwamen behoorlijk goed overeen.
Wheel-on trainer
Wahoo maakt 2 trainers, de Kickr en deze Kickr Snap. De eerste is een direct drive model. Die gebruik je zonder achterwiel, kan 2000 Watt aan en is heel nauwkeurig (2% afwijking). Deze Snap kan tot 1500 Watt aan weerstand geven, en klimmen tot 12% simuleren terwijl je met je eigen achterwiel op de rol rijdt. Wheel-on noemen we dit type trainers.Voordelen hiervan zijn dat je in no-time aan het trainen bent, je zet gewoon je fiets vanuit de schuur op de trainer. En ze zijn een pak goedkoper dan direct-drive trainers met vergelijkbare specs. Nadelen zijn er ook. Je band kan over die rol kan slippen bij hoge wattages, er kan minder weerstand opgewekt worden, er wordt aangeraden met een echte trainersband te rijden. Dan is het voordeel van het ‘gewoon je fiets uit de schuur pakken’ deels weg. Je moet een ander wiel steken (als je die al hebt, anders zou je ook nog van band moeten wisselen). Ik rij overigens gewoon met mijn straatbandjes op dit soort trainers. Gaat ook prima.
Eerste keer
Als je de trainer uit de doos haalt valt direct het robuuste design op. Stevige poten, een hele fijne hevel om je wiel te fixeren, en eigenlijk is er weinig te doen voor je aan je eerste ritje kunt beginnen. Wat wel even handig is, is om de Wahoo Utility app te installeren, die te verbinden met de Snap en te checken of er een firmware update beschikbaar is. Bij mij was dat het geval. Die wordt draadloos naar de trainer gestuurd en geïnstalleerd. Werkte probleemloos. Verder kun je de trainer met deze app calibreren. Daarvoor moet je even 10 minuten fietsen om eea op te warmen, daarna de snelheid opvoeren naar 37km/u en dan de benen stilhouden. De app kan dan aan de manier waarop de snelheid terugloopt bepalen wat het weerstandniveau is.
In de doos vind je ook een quick-release. Die past goed in de klem die je achterwiel vast moet houden. Aan de linkerkant zit een draaibaar deel met 2 uitsparingen die netjes over de Wahoo qr-hendel heen gaan. Links even de klem uitdraaien tot er enigszins contact is, en dan rechts de grote blauwe hevel omhalen…..klaar, je fiets zit muurvast. De borgring links aandraaien zorgt dat dit ook zo blijft tijdens het fietsen. In principe hoef je maar 1 keer af te stellen. Heb je 12mm steekassen, dan ben je trouwens de sjaak. Dan moet je voor het belachelijke bedrag van 80 euro! een adapterset aanschaffen om je fiets op de Snap te kunnen monteren.
Zit je wiel vast, dan moet de band nog tegen de rol aan. Dat doe je door de grote blauwe knop achterop aan te draaien. Crank It Up, staat er op. Hoe hard die rol tegen de band moet aandrukken is een kwestie van gevoel. Volgens Wahoo is het goed als je met 1 hand het vliegwiel vasthoudt en met de andere hand dan je wiel niet over de rol kunt laten slippen. Beetje subjectief, we zijn geloof ik niet allemaal even sterk. Bij mijn eerste ritje in Zwift slipte mijn band een beetje. Toen heb ik de knop nog een slagje gegeven en verder geen problemen meer gehad. Voor de Zwift-kenners. Dit gebeurde in het ondergrondse station, waar het even heel steil omhoog gaat. Dan moet je serieus kracht zetten en is de kans op doorslippen dus het grootst.
Trainingssoftware
Je koopt natuurlijk geen smart-trainer om er vervolgens een uur lang in 1 tempo op een vaste weerstand mee te gaan rijden. Nee, je wilt leuk en smart trainen. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door de Snap te koppelen aan een Wahoo fietscomputer. Ik gebruik een Elemnt, daarmee kan ik trainingen uitvoeren waarbij de weerstand die de trainer geeft automatisch wordt ingesteld. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor de Team Sky klimtraining. Een soort interval met stevige verschillen. De fietscomputer laat zien welk wattage van je verwacht wordt en gooit de rem er op zodra dat veel is. Je ziet op het display van de Elemnt hoelang zo’n interval duurt en krijgt een seintje zodra je aan de volgende stap in de training toe bent.Je kunt de Snap ook koppelen aan allerlei andere trainingssoftware. Beter nog, je krijgt voor een stuk of wat aanbieders gratis toegang voor 1 tot 2 maanden. Als je ze om de beurt gebruikt ben je zo de winter door. Ik gebruik sinds vorige winter Zwift, maar je kunt ook kiezen voor Trainerroad of een van de vele andere aanbieders. Koppelen gaat simpel. Met ANT+ of Bluetooth (in combinatie met de Link App van Zwift), allebei geprobeerd, allebei zonder problemen online. Op Android, iPad en Windows 10, allemaal probleemloos. Mooi is ook dat je tegenwoordig vanuit Zwift de trainer kan calibreren. Het hoeft niet bij ieder ritje, maar eens in de 2 weken is wel verstandig.
Fiets werkt met affiliatelinks naar Futurumshop. Ga jij via zo’n link naar Futurum en bestel je daar iets, dan krijgen wij een klein percentage van de verkoop. Kost jou niets extra’s, maar geeft ons de mogelijkheid deze site te blijven maken. Om de Wahoo Kickr Snap aan te schaffen kun je
deze link gebruiken.
In de praktijk
Dan de fietspraktijk. De Kickr Snap staat heel stabiel dankzij de breed uitstaande (en inklapbare) poten. Je krijgt er een voorwielsteun bij. Die is van plastic en glijdt snel, het was fijn geweest als daar wat rubber onder had gezeten zodat ie wat steviger staat. De trainer is vrij stil, behalve bij hele lage snelheid. Dan klinkt er een gekke tik vanuit het vliegwiel, alsof er iets aanloopt. Ik heb het alleen gehoord aan het eind van trainingen, als ik de benen stilhield en de trainer liet uitlopen. Reageren op de software doet ie best snel, maar niet zo snel als de direct drive Kickr, of Elite Turbo Muin waar ik ook ervaring mee heb. Een cadansmeter zit er helaas niet in, wat bij direct drive trainers wel het geval is. Die zul je dus apart moeten aanschaffen en monteren. Kort stukje over de praktijk, dat is goed nieuws, want dat betekent dat er weinig fout is. Hij doet gewoon wat ie moet doen, punt.
Conclusie
De Wahoo Kickr Snap was al goed, en is nu nog beter. Dit is zo’n beetje de nauwkeurigste Wheel-on trainer op de markt. Niet de sterkste, er zijn trainers in dit segment die meer weerstand kunnen geven zoals de Tacx Genius en ook de CycleOps Magnus is geen slappeling. Voor
bijna 550 euro heb je aan de Snap wel een hele prettige trainer aan die zo ongeveer alles kan wat er op dit moment technisch mogelijk is. Hij is aan alle fietssoftware te connecten, lijkt geen gekke bugs te hebben, is nauwkeurig en behoorlijk stil. Speelt geld niet echt een rol, dan zou ik toch voor de meer dan 2x zo dure direct drive Kickr gaan, zo’n trainer reageert gewoon net even fijner. Maar met het geld dat je uitspaart als je voor deze Snap gaat, kun je ook lekker een trainingsweekje in het voorjaar betalen als je het binnenfietsen echt helemaal zat bent. Oh, nog even over die 80 euro voor de 12 mm adapter….Wahoo, Shame on You! Hé, dat rijmt 🙂