In 2017 maakte Wilier speciaal voor Filippo Pozzato een Cento10Air in de kleur Ramato, een soort koperkleur. Wat je er ook van vindt: na de koffiestop op zondagochtend heb je je Wilier snel teruggevonden. Tenminste, als-ie niet gestolen is… Huh, koffie op zondag? Is dit geen hardcore racer dan? Nee. De Cento10 met de toevoeging NDR (eNDuRance) is de nieuwe endurance racer van Wilier.
Flexi
De Italianen zijn al sinds 2014 bezig met de ontwikkeling van de vering die zij Actiflex noemen. Hoe werkt het? Het is een stukje technopolymeer kunststof dat tussen de achtervorken en de zadelbuis zit. Wanneer je over hobbels rijdt, geeft dat stukje kunststof iets mee, waardoor er een soort vering ontstaat. Maar het geheel is zo gemaakt, dat het systeem bij alle andere bewegingen dan verticaal stijf blijft zodat je toch een strak frame houdt. De fiets wordt geleverd met drie verschillende stukjes kunststof die een verschillende demping hebben, van harder naar zachter. Deze kan je zelf omwisselen door een paar boutjes los te draaien.
De Cento10NDR is met schijfremmen en met direct mount-velgremmen af te monteren. Wilier heeft de NDR met een fractie hogere balhoofdbuis en een iets minder agressieve geometrie geproduceerd. Dat al, en dan voeg je daar de slanke – en flink doorbuigende – 27,2 millimeter Ritchey-zadelpen, de 28 millimeter Vittoria-banden en natuurlijk de Actiflex toe.
Onze fiets was met de grijze ‘rubbers’ uitgerust; de middelste versie. 7,7 kilo inclusief SRAM Force, Miche-wielen en TRP-remmen. Los kost een Cento10NDR-frame inclusief stuur en stuurpen circa 3700 euro. Alles opgeteld gaf dit een zeer comfortabel gevoel. Slecht asfalt, kasseienstroken, gravelpaden: geen probleem. De fiets gaat ook niet hobbelen trouwens, hij pakt de onregelmatigheden makkelijk op en laat dan daar weer los. En je kunt gewoon hard knallen met de Wilier, zeker als je even uit het zadel gaat.
Superstijf is het frame niet – komt zeker ook door de extra link net onder de zadelpen -, maar even spelen met de afstelling en de bandendruk en je stuurt de NDR zo plat mogelijk de bocht in. Je rug rechten onderweg hoeft niet meer en je stapt met een glimlach af voor de koffie. Het is de mix die werkt; niet alléén de Actiflex. Mooi!