Gravelbikes hebben ieder zo hun eigen karakter. Vorige week kon je hier al meer lezen over de Cannondale SuperSix EVO SE, nu is het tijd voor de Trek Checkpoint SL 6.
Kijk hem shinen! Wat een gaaf stukje graveltechniek hebben de Amerikanen uit Waterloo, Wisconsin afgeleverd. En ik ben blijkbaar niet de enige die dat vind, want tijdens verschillende ritjes door de Achterhoek en over de Veluwe trekt de Trek Checkpoint heel wat bekijks. De modelnaam bestaat al een tijdje, maar het frame is wezenlijk veranderd. In maat 61 is de bovenbuis maar liefst 25 millimeter langer geworden. Dit zorgt ook voor een 26 millimeter langere wielbasis.
De stack is wel praktisch gelijk gebleven. Bij eenzelfde fietspositie is een kortere stuurpen dus gewenst. De lange wielbasis zorgt voor een goede stabiliteit op rechte stukken. De fiets is dan ook dol op eindeloos doorlopende zandpaden.
Trek Checkpoint SL 6
Comfort is het sleutelwoord bij de Checkpoint. Het IsoSpeed-systeem in de staande zitbuis filtert de nodige oneffenheden weg. Met de Bontrager GR1-gravelbanden van 40 millimeter op een lage bandenspanning, kun je uren gravelen zonder extra vermoeid te raken door wat de ondergrond je voorschotelt. Dat heeft wel consequenties op andere vlakken: de Checkpoint is in de bochten allesbehalve dynamisch. Deze Checkpoint stuurt een beetje als een enorme Dodge Ram.
Een grote draaicirkel, lange wielbasis en lage brackethoogte zorgen voor een lomer stuurgedrag. Als het gaat op het rijden van dagtochten, dan is de Checkpoint daar van onze vier testfietsen het best op voorbereid. Overal vind je nokjes en montagepunten voor tassen, bidonhouders en spatborden. Onder de bidonhouder op de schuine buis vind je een verstopte ruimte voor een tooltje en wat klein gereedschap of binnenband. Met al deze gadgets zou de Checkpoint eveneens prima geschikt zijn voor meerdaagse graveltrips.
Mooi? Check. Nokjes? Chechcheck. Comfort? Checkcheckdubbelcheck!
Ook de SRAM Rival eTap-groepset met 1 voorblad kan ons erg bekoren. Schakelen gaat feilloos en de cassette heeft een breed bereik. Een kunststof toevoeging op de onderbuis beschermt het frame tegen wegschietende stenen op grindpaden. Het Bontrager-stuur heeft een prettige flair en past goed bij dit type fiets. Wel jammer dat je de rubber dopjes op de ongebruikte nokjes makkelijk verliest. Ach ja, een mens moet iets te mopperen hebben.
Specificaties Trek Checkpoint SL 6
• Pluspunten: comfortabel, gemaakt voor lange tochten
• Minpunten: loom in de bochten
• Prijs: €3999,-
• Frame/voorvork: carbon/carbon
• Gewicht: 9,2 kg (excl. pedalen)
• Groep: SRAM Rival XPLR eTap AXS 1x12s 40, 10-44, 160/160mm
• Wielen: Bontrager Paradigm Comp 25 TLR
• Banden: Bontrager GR1 Team Issue 40mm
• Zadel en -pen: Bontrager P3 Verse Comp/Bontrager carbon
• Stuur en -pen: Bontrager Elite Gravel/Bontrager Pro
• Maten: 49,52,54,56,58,61
• Eindcijfer: 8,0
Meer informatie trekbikes.com.