Veel racefietsen worden tegenwoordig ontworpen om zowel op gravel als op de weg te gebruiken. Maar Edwin was op zoek naar een ánder soort twee-in-één-fiets, eentje voor strand en gravel. Kan dat met deze Wikkit L-Niño?

Afgelopen winter liet ik voor het eerst van mijn leven een frame op maat bouwen. Een Wikkit L-Niño, het huismerk van Beach Bastards uit Egmond aan Zee. Hij is eigenlijk voor op het strand, daar is ook de hele geometrie op gebaseerd. Het bracket is lager dan normaal en hij heeft een erg lange wielbasis. Het strand is tenslotte vrijwel vlak en je hoeft haast alleen maar rechtdoor, dus wendbaarheid is minder van belang.

Maar tijdens het babbelen met Ramses Bekkenk, een van de drijvende krachten achter Wikkit, bleek hij allang bedacht te hebben dat het ook leuk is om je strandfiets op gravel te kunnen gebruiken. Logisch eigenlijk, want ook in gravelland kom je veel lange rechte paden tegen. En zowel op het strand als op gravel komen dikke banden goed van pas. Aan de kust vooral om niet weg te zakken in het zand, op de gravelpaden voor comfort en grip.

Maatje XXXL

Een Wikkit bestel je niet uit een brochure. Je moet langs in de winkel op het Egmondse Pompplein, waar de zanderige vloer van de showroom volgebouwd is met niet-alledaagse fietsen. Loop je de zaak uit en sla je linksaf, dan sta je twee minuten later op het strand. Bekkenk runt de zaak samen met Erik Ruigewaard. Ze verkopen niet alleen Wikkit-fietsen, maar doen ook onderhoud en organiseren strandclinics en trainingen.

Eenmaal in de winkel vertel je waarvoor je de fiets wilt gebruiken. Vervolgens bepaal je samen met één van de bastards welk model het best bij je past en welke maat je nodig hebt. Standaardmaten kennen ze nauwelijks. Je kunt wel een M bestellen, maar als het beter is om de zitbuis vervolgens een centimeter korter te maken vanwege korte pootjes, dan láten ze de zitbuis een centimeter korter maken door de lasser in Tsjechië.

Ze waren wel wat gewend bij Wikkit, maar een frame in mijn grote maat hadden ze nog niet eerder laten maken. Zeker in combinatie met wat extra wensen vergde dat de nodige flexibiliteit. Zo wilde ik alle kabels en leidingen buitenlangs. Dat is voor mij wel zo makkelijk, omdat ik nog weleens wissel van groepset en onderdelen vanwege alle tests die ik doe voor Fiets. En hoewel steeds meer strandracers met elektronische groepsets en een enkel voorblad rijden, wilde ik de mogelijkheid een voorderailleur met kabel te monteren. En er moesten natuurlijk 60 millimeter brede strandbanden in passen – maar dat is dagelijkse kost bij Beach Bastards.

Uiteindelijk resulteerde dit alles in dit blauwe, eh, dranghek. De kleur bepaal je trouwens ook al zelf; je krijgt een kleurenwaaier met honderden opties voor je neus. Meerdere kleuren met verloop is ook mogelijk, net als je eigen logo’s (op deze heb ik het Fiets-logo laten zetten) en uiteraard bepaal jij welke groepset, stuur, zadel en wielen je erbij wilt hebben.

Een genot

Het frame is gemaakt van verhit 7005-aluminium. Dat is niet alleen licht, maar dankzij de verhitting ook heel goed te lassen zonder dat het bros wordt. De achtervorken hebben een fraaie kromming meegekregen, zodat de dikke banden ook bovenin voldoende ruimte hebben. In het vooronder vind je een dikke carbon vork, Dominator noemen ze hem, die met gemak ruimte biedt aan de brede Schwalbes. Deze vork is sterk genoeg om mee te mountainbiken en heeft een moderne Boost-maatvoering.

Vanwege mijn wens om de leidingen buitenom te leiden, zitten er flink wat kabelgeleiders op het frame. Toch mis ik er bij het bracket nog één, waardoor ik de remleiding alsnog met een extra tiewrap moet vastzetten. En voor het mooie had ik liever niet gezien dat er ook een leiding over het logo loopt.

Vaak rijd ik op testfietsen die net even te krap zijn. Dat is grotendeels op te lossen met een langere zadelpen en een flinke stuurpen die je wat omhoog laat wijzen, maar het is niet ideaal. De eerste rit op de Wikkit daarentegen voelde als thuiskomen. Het is echt een genot om op een fiets te zitten die precies bij je maten past. Ik kreeg hem afgelopen winter een week voor Egmond-Pier-Egmond geleverd, schroefde hem een dag van tevoren in elkaar en reed de race (ondanks die wat gebrekkige voorbereiding) in een nieuw persoonlijk record. Wat dat betreft was de missie al geslaagd.

Twee in één?

De vraag: is-ie ook geschikt als gravelbike? Zeker. Sterker nog, dat gaat zelfs heel goed. Als het droog is, gebruik ik hier zelfs gewoon de strandbanden voor. Die 6 centimeter brede Schwalbe G-One Speeds geven ontzettend veel grip en rollen als een malle. Op de Stealth 29er carbon velgen waar ik nu mee rijd, vallen ze ook lekker breed. Het enige dat nog even moet gebeuren, is een wat langere kabel monteren voor de achterderailleur.

Omdat het frame zo idioot lang is, is een standaard buitenkabel namelijk net te kort. Als het buiten nat en glad is, wissel ik deze wielset om voor een setje waar een echte gravelband met wat meer grip op zit. Bij voorkeur 45 millimeter breed, want 40 ziet er onder deze flinke fiets best iel uit.

Het is wel even wennen, een fiets met zo’n bijzondere geometrie. Deze L-Niño liet ik vooral bouwen om strandraces mee te kunnen rijden. Ik vroeg om een frame met de stack en reach van mijn favoriete aeroracefiets, maar dan iets lager bij de grond en met een langere wielbasis. Het leverde een fiets op die vooral graag rechtdoor rijdt en waarmee je met veel controle op hoge snelheid over het strand kunt jagen. Bochten maken kan prima, maar zeker met strandbanden op lage druk moet je hem de bocht eerst even induwen om er daarna bijna in te vallen.

Op het strand rijd je afhankelijk van je gewicht met een bandendruk tussen de 0,7 en 1 bar. Met wat meer druk is het gevoel al heel anders. En stop ik er de wielen met smallere gravelbanden in, dan rijdt hij echt erg comfortabel en stuurt hij als een wat luie gravelbike. Qua bochtenwerk is hij niet vergelijkbaar met een race-achtige gravelbike, maar hij levert genoeg controle om lekker te crossen over, zeg, Kroondomein Het Loo.

Geen standaardwerk

Bij hoge uitzondering bouwde Wikkit alleen een frame voor me, ook omdat zij dit een leuk projectje vonden. Normaal gesproken leveren ze complete fietsen. De prijs is daarbij afhankelijk van de afmontage en je wensen ten aanzien van het spuitwerk. Kies je voor hun standaard, titaniumgrijze frame, met decals en de vork in een kleur naar wens, een DT Swiss M 1900-wielset en een Shimano GRX600-groep? Dan ben je zo’n 2.700 euro kwijt.

Wil je een frame in een andere kleur, dan kost je dat 150 euro extra. Een maatwerkframe heeft ook een kleine, maar alleszins redelijke meerprijs. En het mooiste is natuurlijk: je betaalt voor één fiets, maar krijgt er eigenlijk twee. Daar kun je thuis vast wel mee aankomen.

Omdat de fiets voor je op maat gemaakt en gespoten wordt, is er wel een wachttijd. Wil je dus komende winter ook eens een strandrace op een echte strandfiets rijden? Dan is het nu de tijd om eens een bezoekje aan Egmond te brengen.

Bestel de laatste editie van Fiets in onze shop.

Specificaties Wikkit L-Niño

Plus: onverwoestbaar frame, voor strand én gravel
Min: krabelgeleiding kan net wat slimmer
Prijs: vanaf € 2700
Frame/voorvork: aluminium/carbon
Groep: Shimano GRX 600
Wielen: DT Swiss M1900
Banden: Schwalbe G-One Speed, 60mm
Zadel en -pen: Pro/Pro
Stuur en -pen: Pro/Pro
Maten: M, L, XL en custom
Bekijk meer informatie op de website van Wikkit