Een ‘allroad-fiets’ uit de levendige wijk St. Pauli in Hamburg: wat moet je daar nou van verwachten? Nou, een heleboel comfort en gravelplezier, merkt Léon tijdens deze test van de Bergamont Grandurance Expert. Supertoll!

Bergamont is niet een van de grootste fietsmerken, sterker nog: ik had er tot voor kort nog nóóit van gehoord. Toen ik het net leerde kennen, dacht ik bovendien dat het merk van origine Amerikaans was – maar ook al is Bergamont nu een onderdeel van Scott, de wortels liggen toch echt in het Duitse Hamburg. Om precies te zijn in de wijk St. Pauli, waar wel nog steeds het hoofdkantoor van Bergamont zit. Deze wijk vol kunstenaars en hippies bruist van de creativiteit, en huisvest de beroemde Reeperbahn – met het nachtleven zit het dus ook wel snor. Hier in St. Pauli is Bergamont dus geboren, hier halen ze hun inspiratie vandaan. Het merk is begin jaren 90 opgericht, in 2015 werd het onderdeel van de Scott-groep. O, en die naam? Die is afgeleid van berg and mountain.

Wat voor fietsen ze maken? Op hun eigen site omschrijven ze het zo: “We werken, lachen, vechten, huilen en feesten samen en wat dat uiteindelijk oplevert, heeft veel karakter en echte emotie: cutting edge fietsen.” Ik ben benieuwd.

Bergamont Grandurance Expert

Voor mij staat de Grandurance Expert, volgens de fabrikant een allroad-fiets. Eentje geschikt voor elk terrein, al doet hij mij vooral denken aan een gravelfiets. Ook de afmontage duwt de fiets deze kant op. Natuurlijk kun je met een paar andere banden ook prima op de weg rijden, maar dat geldt zo’n beetje voor elke gravel-fiets. Deze Bergamont kun je zelfs makkelijk omtoveren naar een werk-en-schoolfiets. Niettemin: hij ziet er strak uit, en de afwerking oogt van hoge kwaliteit. De kleur van het carbon frame is bijzonder. In eerste instantie lijkt het zilvergrijs met wat metallic erin, maar als er zonlicht op valt, komt er een regenboog aan kleuren tevoorschijn. Leuk gedaan.

De kleuren op de voorvork maken het nog wat speelser. De geometrie is op het oog relaxed. Het is geen pure racer, meer een comfortfiets. Je hebt de mogelijkheid om van alles op het frame te monteren. Extra bidonhouders, tassen en zelfs spatborden behoren tot de mogelijke accessoires. De kabels lopen allemaal binnendoor. Onder het stuur worden ze in het frame geleid. Tot daar lopen ze dus wel buitenom, maar wel op een nette manier. Het grote voordeel hiervan, vind ik, is dat je er nog relatief gemakkelijk bij kunt en dat bijvoorbeeld het vervangen van een stuurpen geen helse klus wordt.

De drie h’s

Het zadel en de zadelpen zijn van Syncros. De stuurpen en het stuur zijn van Satori – mij onbekend, maar het ziet er prima uit. De wielen hebben een naaf van BGM met Syncros Capital 2.0-velgen. De groepset: Shimano GRX, natuurlijk met hydraulische schijfremmen (voor en achter 160 millimeter). De banden die erop zitten zijn van Schwalbe, G-One Bite om precies te zijn. En zelfs met deze 45 millimeter brede exemplaren houd je nog ruimte over. Het geheel zorgt ervoor dat dit bepaald geen lichtgewichtfiets is, met 10,3 kilogram (en dat is nog zonder pedalen).

De vraag: maakt dat in dit geval uit? Ik betwijfel het. Ik denk namelijk dat deze fiets vooral voor plezierritjes zal worden gebruikt, en dan is gewicht minder belangrijk. En het zwaardere materiaal heeft ook zo zijn voordelen. Zo zijn de aluminiumvelgen wellicht zwaarder, maar ze gaan ook minder snel kapot. Dat geldt ook voor relatief zware carbon frames: deze zijn vaak minder kwetsbaar dan lichtgewicht exemplaren. Dat kan een belangrijk voordeel zijn.

Een leuk detail: op het frame staan drie logootjes. Ze staan voor drie H’s: Herkunft, Haltung en Herzblut, oftewel afkomst, houding en passie. Met de eerste, verbeeld als een driehoekje met een golf erin, doelen ze op Hamburg en St. Pauli. “Hier is een handdruk nog iets waard”, schrijft Bergamont op hun website. “De creatieve energie, inspirerende diversiteit en mensen met het lef om hun eigen pad te kiezen, kenmerken deze plek en helpen ons te bloeien.”

Een zeshoek met een kruis – die doet denken aan een schedel – staat voor Bergamonts houding. “We denken buiten de gebaande paden, doen dingen anders, we lijken een scherp randje te hebben, maar we zijn altijd oprecht en wellicht een beetje gek.” Een bloedend hartje, tot slot, slaat op de passie van het bedrijf. “We werken als één, fietsen onder alle omstandigheden, we feesten, lachen, vechten en huilen samen. Onze liefde voor alles wat met fietsen te maken heeft, is grenzeloos.” Mooi, maar belangrijker is hoe hun fietsen bevallen. Naar buiten dus.

Het onbekende

Tijdens het afstellen kon ik de spacers onder de stuurpen jammer genoeg niet verwijderen. Ook door de korte stuurpen zit ik op deze fiets een stuk rechter dan ik gewend ben. Ter vergelijking: het stuur van deze Bergamont staat 6 centimeter hoger dan dat van mijn eigen gravelfiets. Dit zou ik niet goed of slecht willen noemen, maar het is wel iets om rekening mee te houden voor aanschaf. Het is zoals ik al schreef meer een comfortfiets, prima voor mensen die het stuur graag wat hoger hebben.

Ik ga richting de Sint-Pietersberg, om daar wat gravelpaden op te zoeken. Op het eerste klimmetje rijd ik lekker naar boven. De fiets reageert prima. Ik schakel nog een tandje lichter wanneer het echt steil wordt. De pootjes branden op het laatste stuk, maar eenmaal boven kan ik genieten van een mooi uitzicht. Ik ben echt gaan houden van het gravelen. Deze Bergamont geeft mij het gevoel van vrijheid dat daarbij hoort, bijna alsof je een ontdekkingsreiziger bent op zoek naar het onbekende. Op een bochtig stukje stuurt de fiets verrassend goed. Ook naar beneden voelt hij stabiel en heb ik hem goed onder controle. Wanneer ik omlaag kijk en zie hoe de zon honderden kleuren uit het frame laat verschijnen, schiet mij maar een woord binnen: wauw.

‘Always vollgas’

Ik rijd rustig door en geniet van de omgeving – en van de fiets. Ik denk even na, over hoe gravel mijn fietsleven heeft verrijkt. Je hebt zoveel meer wegen tot je beschikking, en kunt op de onverharde wegen zoveel rust vinden… Limburg is verwend met al die ongelooflijk mooie gravelwegen die je er vindt. Met deze fiets kun je die prima verkennen. Plots rijd ik dwars door een grote plas en schrik wakker uit mijn dagdroom. Ik glimlach ervan.

Even gas erop om te zien hoe de Bergamont zich houdt. Handjes onderin het gravelstuur en trappen maar. Ik kan je vertellen: de Bergamont houdt zich príma. Hij voelt comfortabel aan en schrikt niet terug van een paar rappe bochten met losliggend grind. Wanneer ik in mijn rechterooghoek een hert zie wegrennen, ben ik even afgeleid. Ik verwonder me over hoe snel hij verdwenen is in het bos. Op de topcap lees ik: ‘Always Vollgas – straight from St. Pauli’, en herpak me om nog een stuk volle bak door te rijden. Toepasselijk. Hoewel, always? Als ik uitgespeeld ben, rijd ik toch maar op mijn gemakje terug naar huis. Ik heb me prima vermaakt.

Conclusie

De fiets is me heel goed bevallen. Het enige wat mij persoonlijk minder past, is de houding. Maar dit maakt hem niet tot een slechte fiets. Helemaal niet! Sterker nog: als je van jezelf wat meer rechtop zit en een heerlijke comfortgravelfiets zoekt, dan is dit volgens mij een heel goede keus. Met een prijs van 2.799 euro heb je een prima bike voor niet al te veel geld. Het is een fiets die er leuk uitziet en die je zeker niet op elke hoek van de straat tegenkomt. Ideaal om de wereld mee te verkennen en nieuwe gravelpaden mee te ontdekken.

Specificaties Bergamont Grandurance Expert

Plus: puur comfort dankzij de geometrie en dikke banden, fraai spuitwerk levert een regenboog aan kleuren op
Min: aan de zware kant voor een full carbon fiets
Prijs: €2799
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 10,3 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano GRX400, 2×10 (46/30, 11-36)
Wielen: Syncros Capital
Banden: Schwalbe G-One Bite 45mm
Zadel en -pen: Syncros Tofino/Syncros
Stuur en -pen: Satori X-Race Aero/Satori Viper
Maten: 50, 54, 57, 61
Meer informatie op de site van Bergamont.