Genieten en hard fietsen gaan hand in hand bij Léon van Bon. Wat dat betreft heeft hij een goeie aan de Bianchi Impulso Pro, een gravelbike gemaakt voor snelheid. Worden ze maatjes?
Of het nu gaat om racefietsen, gravelfietsen, tijdritfietsen of mountainbikes, een Bianchi pik je er altijd uit. Want celeste is en blijft de kleur van het klassieke Italiaanse merk. Ook mijn testfiets van deze maand, de Bianchi Impulso Pro, is uitgevoerd in die typerende mengeling van blauw en groen. Ik houd daarvan, het geeft een vleugje nostalgie aan een moderne fiets als deze. Een blik op de toekomst zonder het verleden te vergeten, zoiets.
Als ik de Impulso Pro uit de doos haal, verschijnt er automatisch een glimlach op mijn gezicht. Een gravelbike met racegeometrie, ik houd ervan. Het frame heeft in feite twee tinten celeste: een lichte en een donkere. Dat is op zich niet zo gek, want door de jaren heen is de kleur nooit helemaal hetzelfde gebleven. Er gaan meerdere verhalen rond over het ontstaan van celeste. Eén vertelt dat het kleurmengsel voor een nieuwe reeks teamfietsen mislukte, maar dat het te kort dag was om die zo vlak voor de Tour de France nog te veranderen. Een ander verhaalt dat er na de oorlog een overschot was aan legergroene en marineblauwe verf en dat die twee in de Bianchi-fabriek simpelweg bij elkaar zijn gegooid. Volgens het meest romantische verhaal is celeste gebaseerd op de kleur ogen van de Italiaanse prinses Margherita van Savoye-Aosta.
Bianchi Impulso Pro
De naam celeste komt van het Latijnse woord caelestis, dat hemels betekent. En dat gaat niet alleen op voor de kleur van mijn nieuwste testfiets. Want wow, wat ziet de Impulso Pro er goed uit. De racegeometrie en de dikke banden geven hem een stoere, snelle uitstraling. Er zit een mooie mechanische Shimano GRX-groepset op met één voorblad – er is eventueel plek voor een voorderailleur – en hydraulische remmen. De afwerking van het frame is netjes en oogt chique. Het frame zou 1100 gram wegen: heel netjes voor een gravelaar. De wielen zijn van Velomann, een voor mij onbekend onderdelenmerk. Ze ogen eenvoudig, maar zijn evengoed tubeless ready. De rest van de fiets is normaal gesproken ook afgemonteerd met Velomann-producten. Maar wegens een tijdelijk tekort heeft mijn testfiets een ander stuur en een andere stuurpen gekregen. Dit leveringsprobleem is hopelijk opgelost op het moment dat dit artikel verschijnt.
Opvallend is dat er ook een paar non-gravelkeuzes zijn gemaakt. Zo zijn er bijvoorbeeld geen nokjes om tassen, spatborden en dragers te kunnen monteren. Opmerkelijker is misschien nog wel dat er maar ruimte in het frame is voor banden van maximaal 38 millimeter. Dat is nog best aan de krappe kant. De Bianchi Impulso Pro lijkt in veel opzichten op de Zolder Pro, de crossfiets waar Wout van Aert ook op reed voor de overstap naar Cervélo. Zelfs de geometrie is vrijwel identiek, waardoor je zou kunnen gaan denken dat het dezelfde fietsen zijn. Maar dat klopt niet, legt Bianchi zelf uit. Het grote verschil zit ’m in het carbon, dat op andere wijze is gelegd, waardoor de fietsen wezenlijk andere eigenschappen hebben mee gekregen. Het Impulso Pro frame is ook een stuk zwaarder dan zijn tweelingbroer. Het enige zichtbare verschil tussen de twee fietsen zit ’m in de achtervorkdriehoek.
Ware ontdekkingsreiziger
Tijd om te gaan fietsen. Sinds ik in Limburg woon, is gravelen een van mijn favoriete bezigheden. Ik voel me hier een ware ontdekkingsreiziger. Telkens weer vind ik nieuwe paadjes, want in Limburg heb je heel veel echte gravelwegen. Het is heerlijk om daar gas te geven. Als die snelle segmenten dan af en toe afgewisseld worden met technische stukjes, dan ben ik helemaal blij. Ik rij nu richting de St Pietersberg. Daar ken ik een onbekend, maar daarom niet minder mooi stukje gravel. Als je een beetje puzzelt, kun je via via naar de andere kant van de Maas komen, om daar het heuvelland in te duiken. Het eerste gevoel dat de fiets me geeft, is heerlijk. Hij reageert snel en voelt snel aan. Reactief, zeg maar. Als ik aanzet, voel je hoe de fiets de kracht omzet in snelheid. Op de gravelpaden voelt de fiets zich nog beter thuis. Hij stuurt lekker en voelt onverwoestbaar aan. Dat is-ie natuurlijk niet, maar mijn gevoel zegt me dat ik eerder zal breken dan dit frame.
Ik duik naar beneden. De fiets is prima in balans, dat geeft vertrouwen. Smalle banden hebben hun beperkingen, maar er zijn ook voordelen. Ze kun je op de snelle stukken prima de vaart erin houden. Tijdens de tweede testrit voelt de fiets al als mijn eigen fiets. Een uurtje gravelen is altijd leuk. Onderweg kom ik Bram Tankink nog tegen. Ik draai om en rij een stukje met hem mee. “Wow, leuke fiets hoor, Léon”, zegt Bram. Ik ben het met hem eens. Als Bram afdraait, geef ik nog even extra gas richting huis.
Te zwaar of…?
Naast de beperkte bandbreedte en het ontbreken van nokjes kan er nog iets zijn dat gravelaars afschrikt. De fiets is 10,5 kilo, inclusief pedalen, en dat is best veel. Weeg je ook de prijs mee, dan is dat gewicht nog wel oké. De 7 kilo wegende gravelfiets van Specialized is drie keer duurder dan deze Bianchi. En mijn eigen De Rosa-gravelfiets van 9,6 kilo is 800 euro duurder. Qua frame ontlopen de Bianchi (1100 gram) en Specialized (725 gram) elkaar al aardig wat. Maar het verschil zit hem voornamelijk in de afmontage. Logisch: goedkopere onderdelen zijn ook zwaarder.
Of 10,5 kilo te zwaar is voor een gravelfiets? Nee, dat vind ik niet. Maar van een gravelracer met Pro in de naam, had ik wellicht iets meer verwacht. Of beter: iets minder. De Bianchi Impulso Pro kost 3193 euro, een nette prijs voor wat je krijgt. En wat je krijgt is ook nog eens heel robuust. Daarbij, ik rij graag hard op mijn gravelfiets, maar zal niet snel aan een koers meedoen. Zo bekeken voldoet deze fiets voor mij prima.
Tempo maken
Mijn laatste rit draait vooral om genieten. En dat gaat mij op de Impulso Pro prima af. Oké, op ruige stukken heeft de fiets zo zijn beperkingen vanwege de betrekkelijk smalle banden. Maar ik houd van tempo maken. En aangezien ik zelf mijn route bepaal, kies ik dus vooral voor snelle wegen. Je moet met deze fiets dus de paden kiezen die bij de banden passen. Wil je toch meer uitdagende segmenten rijden, dan kun je altijd nog banden kiezen met een grover profiel – dat kan een groot verschil maken. En ook met de bandenspanning kun je spelen. Zelf fiets ik met een redelijk hoge bandenspanning: dat maakt de fiets rapper en je hebt minder snel kans op een stootlek. Door tubeless te gaan rijden maak je die kans overigens al een stuk kleiner, maar testfietsen worden meestal nog met binnenbandjes geleverd. Met brede banden zou ik met een lagere druk kunnen rijden, maar ik kan nu niet direct zeggen dat ik dat gemist heb.
Datzelfde geldt voor nokjes, want die gebruik ik nooit. Ik ben (nog) geen bikepacker en mocht ik dat toch willen, dan zijn er genoeg nokloze oplossingen die ook prima werken. Ben je een diehard bikepacker met een neiging om steevast de moeilijkste route te nemen, dan zijn er wellicht betere opties dan de Impulso Pro.
Duwtje in de racerichting
Persoonlijk heb ik genoten van mijn ritjes op deze Bianchi. Ik kan er heerlijk mee cruisen op de gravelpaden, en als ik gas wil geven, is het alsof de fiets naar me schreeuwt: “Kom op! Is dat alles?” Al met al vind ik de Impulso Pro een interessante fiets. Eentje die de gravelwereld een duwtje in de racerichting geeft. Waardoor we straks misschien wel een duidelijke splitsing gaan krijgen tussen racegravelen en toergravelen. Bianchi maakt in ieder geval al onderscheid: naast de racy Impulso Pro heeft het ook nog de Arcadex, een meer relaxte allroad-/gravelfiets. Ik kan persoonlijk het best uit de voeten met een fiets uit de eerste categorie: voor mij geen dikke banden en nokjes voor tassen, die heb ik op mijn favoriete gravelpaden helemaal niet nodig. Voor mensen die er net zo over denken als ik is de Impulso Pro een prima fiets. Ik zou zeggen: hup, het bos in, de gravelpaden op en geniet.
Specificaties Bianchi Impulso Pro
Pluspunten: Fijn stuurgedrag, rappe fiets
Minpunten: Aan de zware kant
Prijs €3193,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 10,5 kg (incl. pedalen)
Groep: Shimano GRX600 1×11, 40, 11-42, 160/160mm
Wielen: Velomann Disc
Banden: Riddler Comp 700x37c
Zadel/zadelpen: Selle Italia ModelX Superflow FeC/Velomann SP02-1
Stuur/stuurpen: Velomann RA68A/Velomann ST182A
Maten 48, 50, 52, 54, 56, 58
Meer informatie op de website van Bianchi.