Veel endurancefietsen kunnen behalve op asfalt ook heel aardig uit de voeten op gravel. Zeker met een paar bredere bandjes. Het Friese Koga gaat nog een stapje verder: het frame van hun Koga Roqa Allroad zou zelfs voor beide disciplines even geschikt zijn. Het is met recht een bijnaalleskunner, merkt Léon.

Sinds begin dit jaar heeft Koga een nieuwe serie fietsen in het arsenaal, onder de naam Roqa. Je kunt deze als endurancefiets kopen, maar ook als gravelbike – op basis van één en hetzelfde frame. Het verschil zit hem in de afwerking. In totaal zijn er drie endurancevarianten in de Roqa-lijn en een gravelaar. Welke versie je ook koopt, hij kan volgens Koga even goed uit de voeten op asfalt als op onverharde paden. Natuurlijk wil ik dat eerst zelf voelen en beleven. Koga heeft mij daarvoor de Roqa Allroad in bruikleen gegeven, de gravelvariant.

Japanse invloed

Koga is een puur Nederlands merk, opgericht in 1974, in het Friese Heerenveen. De naam komt van de eerste twee letters van de achternaam van oprichter Andries Gaastra en de laatste twee letters van de achternaam van zijn vrouw Marion Kowallik. Velen zullen de link met Japan ook wel herinneren: doordat het bedrijf een samenwerking met het Japanse Miyata aanging, stond het jarenlang te boek als Koga Miyata. Sinds 2010 is van die Japanse link geen sprake meer, en spreken we kortweg van Koga.

Als Koga Miyata heeft de fietsenbouwer aan de top van het wielrennen gestaan, en deed het mee aan de Tour de France met ploegen als Capri Sonne. Onder anderen onze columnist Peter Winnen en Theo de Rooij reden voor die ploeg. Tegenwoordig is het merk ook heel actief in het baanwielrennen. Zo sponsort het al jaren de Nederlandse baanselectie. De kans is groot dat Harrie Lavreysen en de andere teamsprinters deze zomer olympisch goud pakken op een Koga. Het is, kortom, een merk dat zijn sporen heeft verdiend, en dat maakt het extra leuk dat ik hun nieuwste fiets mag testen.

Fluisterende letters

Het blijkt maar weer hoezeer de kleinste details van een fiets mij een richting op kunnen duwen. Mijn eerste gedachte bij de Roqa was namelijk: dat lijkt wel een cyclocrossfiets! Toen ik hem wat gedetailleerder bestudeerde, ontdekte ik dat dit vooral door de banden komt. Deze Continental Terra Trails, 40 millimeter, hebben door het profiel namelijk wel wat weg van cyclocrossbanden. Vandaar dus mijn eerste reactie…

Een andere snelle indruk: dit is een mooie gravelbike. De kleur, officieel metallic orange, is chic en vrij ingetogen. De zwarte letters op het frame fluisteren eerder dan dat ze schreeuwen. Het geheel oogt rustig, het straalt kwaliteit uit.

De Allroad heeft meer bevestigingspunten voor je bikepackspullen of andere accessoires dan de andere Roqa’s. Dat maakt dit model nog wat breder inzetbaar en meer ‘gravel’ dan de andere. De afmontage is simpel maar degelijk. De SRAM Apex-groepset is niet de duurste van de Amerikaanse fabrikant, maar evengoed degelijk. Voor en achter zijn er 160-millimeterschijven gemonteerd, voor de ideale remkracht.

Het enkele voorblad geeft de fiets nog meer een graveluitstraling. Het heeft wel als nadeel dat je grootste verzet niet heel zwaar is als je hem op de weg gebruikt. De Mavic Allroad Disc-wielen zijn ook prima. De banden zijn zoals gezegd 40 millimeter breed, maar ik zou zelf voor je gravelritten naar 45 millimeter gaan (dat is de maximale breedte bij deze fiets), en een setje wegwielen erbij te nemen voor je asfaltavonturen. Ik ben wel benieuwd hoe deze banden aanvoelen op de weg. De zadel- en stuurpen zijn van Koga zelf, net als het gravelstuur. Het zadel is de Selle San Marco Shortfit Carbon.

De comfort- oftewel endurancegeometrie is duidelijk zichtbaar. Denk aan de ietwat hogere balhoofdbuis, een kortere bovenbuis en een langere wielbasis. Eerlijk gezegd is het weliswaar een mooie fiets, maar ik word er ook weer niet door omver geblazen. Hij is mij wat gewoontjes – al is het de vraag hoe erg dat is. Het maakt me wel extra benieuwd hoe de fiets gaat aanvoelen.

Mooi grip

Al direct na mijn vertrek merk ik het comfort op. Ik zit rechterop en iets korter dan op de meer race georiënteerde fietsen. Het rijdt wel relaxed. Het stuurgedrag valt me alles mee: dat is nog best reactief, ik rijd vlotjes door de eerste bochten heen. Ook vallen de banden me op de weg best mee. Na een half uur wissel ik het asfalt in voor gravel. Eigenlijk fietst dit in beide gevallen gewoon goed, bedenk ik. Ik zou weliswaar niet graag met deze banden naast iemand rijden met snelle wegbanden, maar als je alleen bent voelt het niet slecht. Aan de andere kant: met deze band, die iets grover is dan de exemplaren van veel andere ‘allroadbikes’, heb je wel mooi grip op het grind en de zandwegen.

Ik voel me vrij en sla een willekeurig pad in. Ik zie wel waar ik uitkom. Gedurende de rit krijg ik een steeds beter gevoel bij deze fiets. Ik heb toch al het idee dat we steeds meer richting hybride fietsen gaan, modellen die je op meerdere manieren kunt inzetten. Dit is daar een mooi voorbeeld van. Als je er zoals gezegd een setje wegwielen bij aanschaft (of je banden wisselt), heb je behalve een volwaardige gravelbike ook een bijna volwaardige comfortfiets. Ik schrijf ‘bijna’, omdat het enkele voorblad mij toch echt aan de kleine kant is.

Ik fiets een stukje verder om nog wat verschillende ondergronden te testen. Ook met modderige paden heeft de Roqa Allroad geen probleem. Onverhard afdalinkje af, niks aan de hand. Ik vind het stuur zelf wel breed. Op de remgrepen is het met 42 centimeter nog te doen, maar onderaan is hij 50 breed – dat vind ik wel veel. Nu is zoiets heel gewoon voor gravelbikes, maar ik zou liever iets smaller zitten bij de remmen, zodat hij ook onderin voor mij wat bruikbaarder is. Maar goed, dit is een heel persoonlijke voorkeur.

Gemoedelijk gevoel

Na een paar ritjes ben ik helemaal gewend aan de fiets en geniet ik van iedere trap. Het is ook niet de ‘strakste’ of ‘hardste’ fiets. Hij voelt ‘gemoedelijk’ aan zou ik zeggen, en het comfort merk je zeker na een wat langere rit. Daarbij verliest de Roqa Allroad niet te veel aan rijkwaliteit. Soepeltjes duik ik nog een afdaling in. Natuurlijk schakelt de Apex-groep iets minder dan een Red-groep, al vind ik het verschil tussen die twee niet eens zo gek groot. Verder doet de fiets precies wat de makers beloven. Het is een hybridefiets, tussen weg en gravel in.

Je moet natuurlijk wel van een comfortabele zit houden, al denk ik dat dit voor velen een goede oplossing kan zijn. Dan kunnen we tenminste van die ‘toren’ aan spacers af, die je soms op een sneller model ziet om het stuur op de goede hoogte te krijgen. Ik vind het gewoon niet zo mooi, 6 centimeter aan spacers. Dan is een endurancefiets zoals deze Koga, met zijn grotere balhoofdbuis, een goede oplossing.

Ik rijd nog wat verder door het bos. Hoewel deze banden veel grip hebben, merk je op de ruigere paden met keien en boomwortels wel dat schokken minder goed worden opgevangen dan bij 45 millimeter brede banden (of nog bredere exemplaren). Logisch, maar wel het vermelden waard. Verder was het vooral genieten met deze fiets in de natuur – onderweg zag ik een wild zwijn en een ree. En dat in één rit: dan kan mijn dag al niet meer stuk. Met een glimlach op mijn gezicht fiets ik rustig terug naar huis.

Bijna alles

Mijn fiets weegt exclusief pedalen 8,8 kilogram. Dat is zeker niet licht, maar of dat erg belangrijk is voor een comforten gravelbike als deze? Ik denk eigenlijk van niet. De prijs van deze Roqa Allroad (3.599 euro) voelt fair aan. De wegvarianten van de Roqa beginnen trouwens al bij 2.999 euro, met dus hetzelfde frame (maar zonder extra bevestigingspunten). Al bij al ben ik zeer tevreden over deze fiets. Voor mij persoonlijk zou hij wel iets meer een racegeometrie mogen hebben, maar voor veel andere mensen zou hij perfect kunnen zijn. Een mooie bijna-alleskunner van eigen bodem – of, beter gezegd, een Friese veelkunner.

Wil je de laatste editie van Fiets bestellen? Ga dan naar onze shop.

Specificaties Koga Roqa Allroad

Plus: echt een comfortabele fiets voor zowel verhard als onverhard terrein
Min: het uiterlijk is wat gewoontjes, voor de weg kan een extra wielset geen kwaad
Prijs: €3.599,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,8 kg (excl. pedalen)
Groep: SRAM Apex 1×12, 44, 11-44
Wielen: Mavic Allroad Disc
Banden: Continental Terra Trail, 40mm
Zadel en -pen: Koga Roqa/Selle San Marco Shortfin carbon
Stuur en -pen: Koga Endurance Gravel Ergo/Koga
Maten: XS, S, M, L en XL
Meer informatie is te vinden op de site van Koga.