Aurum, het merk van Alberto Contador en Ivan Basso, voert sinds kort ook een gravelbike: de Manto. Wij testten deze Zuid-Europese fiets op de Hollandse paden – en raakten bijna verslaafd aan dit gravelkanon.

Alberto Contador en Ivan Basso stampen lekker door met hun fietsmerk Aurum. Na de Magma (review) en Essentia (review), twee wegfietsen, introduceerden ze dit voorjaar hun eerste gravelbike: de Manto. “We zijn erin geslaagd om een lichtgewicht gravelracer te ontwikkelen voor snelle prestaties op onverharde wegen, met het nodige rijcomfort”, beweren de oud-profs er zelf over. De testfiets die wij kregen, had al flink wat kilometers gemaakt in zonnige en bergachtige oorden. Maar wij waren benieuwd of de Manto zich ook thuis voelt op de Hollandse klei- en zandpaden.

Aurum Manto

Onze testfiets is uitgevoerd in ‘Mediterráneo-oranje’. Die opvallende kleur vormt in combinatie met de matzwarte onderdelen en decals op de voor- en achtervork een stijlvol geheel. Het hoogwaardige carbon frame is geïnspireerd op Aurums wegfietsen. We zien bijvoorbeeld dezelfde ‘traanvormige’, aerodynamische buizen. Maar het frame is wel aangepast zodat er banden tussen passen met een breedte tot 45 millimeter. Ook heeft de fiets een meer specifieke gravel-geometrie, denk aan een langere wielbasis. De smalle staande achtervorken moeten daarnaast zorgen voor meer rijcomfort en druk op het achterwiel.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het frame en de vork zijn opgetrokken rond een geïntegreerd balhoofd voor volledige interne kabelgeleiding, met een wigvormige klem voor de zadelpen. Tel daarbij de geïntegreerde cockpit op, en je krijgt een heel cleane gravelbike. De testfiets is zorgvuldig afgemonteerd. Schakelen gaat elektrisch en draadloos met SRAM Force AXS (de voorlaatste generatie), 1×40 voor en 10-44 achter. Het is een klimverzet, niet ideaal voor als je echt wilt doorpezen op onze vlakke wegen. Uiteraard is er ook gedacht aan de inmiddels vertrouwde Quarq-powermeter. De kostbare, lichtgewicht Enve AG25-wielen (ze wegen ongeveer 1450 gram) zijn voorzien van 45 millimeter brede Vittoria Terreno Dry-banden. Die voldoen prima, en hebben voldoende grip voor zomers gravel.

Knallen maar

De Manto is gemaakt om te vliegen, blijkt al snel. De fiets voelt lichtvoetig en reactief aan. Je trekt hem snel op gang – en weg ben je, doei! Op verharde wegen komt het rijgedrag zelfs dicht in de buurt van dat van een wegfiets. Dat zijn overduidelijk de racegenen van ‘Alberto en Ivan’. De Manto heeft het uitstekend naar zijn zin op onze klei-, zand- en gravelpaden. Als een malle knallen we over de droge stroken op de Veluwe en het Gooi.

Het draadloos schakelen gaat lekker vlot, alleen is de cassetteverhouding niet ideaal als je de snelheid langdurig opvoert. Dan zijn de stappen tussen de kransjes die je in Nederland gebruikt te groot. Maar los daarvan is het op deze fiets heerlijk spelen op de verschillende ondergronden, en een genot om iedere bocht aan te vallen. Man, man, man, wat kun je de bochten scherp insturen! Het carbon stuur met platte bovenzijde voelt lekker compact aan en de minimale flare geeft zat controle. Van links naar rechts en weer vol gas rechtdoor!

De Aurum geeft ook voldoende comfort als we gaten of keien trotseren. Best knap, voor deze volbloed gravelracer. Het comfort is te danken aan de ruimere wielbasis en de eerder genoemde smalle staande achtervorken. Ook de carbon Enve-wielset draagt er aan bij (voor dit setje moet je trouwens wel flink in de buidel tasten; reken op zo’n 2000 euro). Als je voor de Manto kiest, dan haal je een gravelkanon in huis dat prima geschikt is voor gravelraces. Pas wel op: rijden op deze fiets kan verslavend zijn.

Veel keuze

Natuurlijk kun je met deze fiets ook ‘gewoon’ genieten van de natuur; rustig rijden met comfort en controle. Ermee bikepacken kan natuurlijk ook, maar verwacht niet te veel bevestigingsnokjes. Je zou de Manto zelfs kunnen gebruiken als je enige ‘sportieve’ fiets, vinden ze thuis misschien ook een uitstekend idee (want meer ruimte in de schuur…). Een extra wielsetje voor op de weg met snel rubber, en je kunt mee in het pelotonnetje. Een andere cassette, die geschikter is voor de polder, is dan wel een must.

Er valt qua afmontage genoeg te kiezen. De Manto is compatibel met alle elektronische en mechanische groepen van Shimano en SRAM, voor één en twee tandwielen. Ook de mechanische Campagnolo Ekar (1x) is mogelijk. Je kunt daarnaast kiezen uit drie kleuren en vijf framematen. Voor de Manto kun je bij steeds meer dealers in eigen land terecht, maar je kunt ook rechtstreeks bij Aurum bestellen. Het frame en de vork hebben een garantie van twee jaar, eventueel te upgraden naar levenslang.

Kost dat?

Wat dit alles moet kosten? Een frameset begint bij 3499 euro. Ja, dat is een flinke investering. En daar moet je dan nog een groepset, wielen en meer van zulks bij optellen. Maar daar krijg je wel een doordachte en onderscheidende gravelracer voor terug, die je uitdaagt om op iedere ondergrond tot het uiterste te gaan. Bovendien valt een Aurum (nog) lekker op tussen alle andere fietsen die je tegenkomt op de Nederlandse paden.

Specificaties Aurum Manto

Plus: snel, licht en wendbaar, met een clean uiterlijk
Min: een complete fiets is niet goedkoop, geen grote framematen
Prijs: € 3.999,- (frameset met geïntegreerde cockpit)
Gewicht: 8,2 kg (excl. pedalen)
Groep: SRAM Force AXS, 40, 10-44, 160/160
Wielen: Enve AG25
Banden: Vittoria Terreno Dry
Zadel en -pen: Prologo Scratch M5 Carbon
Maten: 48, 51, 54, 56, 58

Lees hier meer over Aurum.