Elektrische racefietsen hebben één gigantisch probleem: de motorische ondersteuning houdt op bij 25 kilometer per uur, vanwege regelgeving. In theorie is dat op het onverharde, waar de snelheid lager ligt, minder beperkend dan op het asfalt. Of dat in de praktijk echt zo is, zoeken we uit met de nieuwe Canyon Grizl:ON.

Het eerste wat opvalt als je de nieuwe Canyon Grizl:ON CF 9 oppakt, is het gewicht. Ruim 15 kilo is voor een gravelbike een flink gewicht, al valt het voor een elektrische fiets dan weer alleszins mee. Zo is hij 2 kilo lichter dan de de Grail:ON, ondanks de toevoeging van een geveerde voorvork. Dat komt onder meer door de switch van een Bosch CX- naar een lichtere (maar ook iets minder krachtige) SX-motor. Ook is het accupakket met 400 Wh kleiner. Voor de goede orde: dit is nog altijd goed voor zo’n 100 kilometer met gematigde ondersteuning. Carbon wielen zijn op de CF 9 standaard.

Rijden en sturen voelt direct vertrouwd en dat is niet gek als je bedenkt dat de geometrie niet al te veel afwijkt van mijn eigen, paar jaar oude XC-mountainbike. Zo is de balhoofdhoek met 69,5 graden de minst steile die Canyon toepast op een gravelbike. Dat levert een wat langere naloop en wielbasis op, wat weer zorgt voor rechtuitstabiliteit. Toch wil de Grizl:ON echt niet alleen maar rechtdoor, zelfs een eenvoudig, maar bochtig MTB-parcours schrikt deze e-gravelbike niet af. Geholpen door 40 millimeter veerweg en wat extra power is het lekker knallen.

Een (s)tandje bijzetten

Toch zijn het vooral gravelstroken, het liefst met wat klimmetjes en afdalingen, waarop een fiets als deze tot zijn recht komt. Omhoog heb je door de ondersteuning altijd superbenen, terwijl je in de afdaling net even wat gemakkelijker hoge snelheden haalt. Op vlakke onverharde ondergrond kost sneller dan 25 kilometer per uur fietsen meteen behoorlijk wat extra energie, daardoor blijf je als vanzelf een beetje rondom die snelheid hangen. Op het asfalt lijkt dat extra gewicht wat minder van invloed en is het eenvoudiger om langere tijd snel te fietsen.

De Bosch-motor kent vier standen, waarbij ik de hoogste nauwelijks gebruikt heb. In een bocht kan de duw in de rug onverwacht hevig zijn als je de pedalen zachtjes rond laat gaan. De krachtige CX-motor van zijn voorganger wordt dus niet gemist, deze Bosch SX is ruim toereikend voor de Grizl:ON. Op het vlakke voldoen de twee laagste standen, de derde stand is prettig wanneer je wat meer moet klimmen. Over een windje in de rug hebben we het dan allang niet meer, het voelt meer alsof iemand je met een onzichtbare hand vooruitduwt.

Het door Bosch bedachte bedieningspaneel zit op de bovenbuis en heeft twee knoppen: eentje om de fiets aan te zetten, de andere om een hogere of lagere mate van ondersteuning te kiezen. Dat laatste doe je door de knop langer ingedrukt te houden; dat moet wel erg lang (zo’n 2 seconden). Laat je hem iets te vroeg los, dan schakelt hij juist een tandje bij. Zeker op hobbelig terrein – en daar kom je nogal eens met een gravelbike – is dat onhandig. Het is niet intuïtief en je moet langer dan je zou willen een hand van het stuur houden. Wat mij betreft monteert Canyon de optionele Bosch Mini Remote (met losse knop voor hoger en lager) standaard op het stuur.

Licht & licht

De afmontage biedt alles wat je nodig hebt op een fiets waar performance niet op één staat, en misschien zelfs wel meer dan dat. Schakelen doe je met SRAM Force XPLR eTap AXS, een elektronisch schakelende 1×12-groep. De batterij van de derailleur is aangesloten op de fietsaccu en hoef je dus nooit los op te laden.

Bij de meerwaarde van de carbon wielen kun je vraagtekens plaatsen. Het gewichtsvoordeel is met circa 200 gram ten opzichte van de even brede aluminium velgen van de CF 7 gering, zeker op een totaalgewicht van 15 kilo. Over carbon gesproken: de zadelpen uit twee delen is prachtig en zou door enige flex je zitvlak iets moeten ontzien. Hij is alleen niet zo geschikt voor een gravelbike, datzelfde gravel komt namelijk al snel klem te zitten tussen beide delen, wat ongetwijfeld gaat schuren en tot schade leidt.

Pluspunten zijn er voor de prachtige geïntegreerde verlichting van het Duitse Lupine. Zeker de twee achterlichtjes zitten fraai in het frame verwerkt, terwijl de vanaf het stuur te bedienen koplamp – met grootlichtfunctie – een bak licht geeft waar je u tegen zegt. Dankzij een ingebouwde beveiliging reserveert de fiets altijd voor twee uur licht in de batterij. Zelfs als je de accu dus helemaal leegfietst, blijf je dus nog een tijdje goed zichtbaar voor overig verkeer. Klasse!

Net dat stukje verder

In de periode dat de Grizl:ON bij mij in de schuur stond, heb ik ritten gemaakt die ik anders niet zo snel zou maken: vroeg uit de veren en nog voor de werkdag begint 50 tot 60 kilometer over onverharde paden meepakken. Dankzij de elektrische ondersteuning fris genoeg om direct na een douche aan de slag te gaan, maar tegelijkertijd geeft het ook net wat minder voldoening dan op een niet-elektrieke fiets. Hoeveel van de prestatie heb ik immers zelf geleverd?

Hierom rest vooral de vraag: voor wie is deze fiets? Dankzij de geïntegreerde verlichting wellicht sportieve forensen, al zullen die eerder geneigd zijn om de 1500 euro goedkopere en met spatborden, bagagedrager en mechanische GRX-groep uitgeruste Grizl:ON CF Daily te kiezen. Dan heb je echt een puike do it all-fiets in de schuur staan, voor werk én ontspanning. Deze wat sportievere CF 9 lijkt vooral een uitkomst voor wie dat duwtje in de rug zo nu en dan goed kan gebruiken. Bijvoorbeeld om fietsmaten bij te houden of om langere tochten te maken die je anders niet (meer) zou rijden. Als jij je over de hobbel van de aanschafprijs van 7.099 euro kunt zetten, helpt de Canyon je trouw elke volgende hobbel over.

Dit is een artikel uit de Gravelgids. Meer artikelen lezen? Bestel de gids hier.

Specificaties Canyon Grizl:ON

Plus: dit is een goede allrounder, waarmee je dankzij de ondersteuning net een stukje verder gaat
Min: de bediening van de motor is onhandig, de zadelpen lijkt schadegevoelig
Prijs: € 7.099,-
Frame/voorvork: carbon/RockShox Rudy Ultimate 40mm
Gewicht: 15,54 kg
Groep: SRAM Force EXPLR eTap AXS, 1x 12
Wielen: DT Swiss HGC 1800, carbon
Banden: Schwalbe G-One Bite, 45 mm
Motor: Bosch Performance Line SX
Accu: Bosc Compact Tube 400 WH
Maten: XS, S, M, L, XL

Meer over de Canyon Grizl:ON lees je op de site van Canyon.