Wat krijg je als je een motorfietsfabrikant een gravelracer laat maken? Juist, een snelle bak! Wij hebben de KTM X-Strada Master getest. Is die maar een fractie zo snel als een tweewieler met verbrandingsmotor?
Bij het grote publiek zal KTM vooral bekend zijn van de tweewielers met verbrandingsmotor. Maar in de Alpenlanden heeft het merk de laatste jaren ook een naam opgebouwd als fabrikant van elektrische mountainbikes. Daarnaast maakt KTM ook nog een nette lijn ‘gewone’ racefietsen en gravelbikes.
KTM X-Strada Master
Ik krijg van dealer WR Bikes Haarle de KTM X-Strada Master mee, een snel ogende gravelracer met strakke lijnen in het welbekende KTM-oranje-zwart. Het frame voelt robuust en degelijk aan: hier geen fragiele buisjes. De kabels worden vanaf het balhoofd netjes door het frame gevoerd – omdat de fiets een draadloze SRAM Rival eTap AXS-groepset heeft, zijn dit slechts twee remkabels. De 1×12 groepset past prima bij het karakter van deze X-Strada: zonder fratsen en het werkt geruisloos.
De aluminium DT Swiss-wielset is een prima keuze, maar een lichtere carbon wielset zou een behoorlijke upgrade zijn die het rijgedrag van de X-Strada nog lichtvoetiger maakt.
Wat opvalt aan de geometrie is de heel lange bovenbuis en dito wielbasis. Rechtdoor zit het daarom qua stabiliteit en snelheid wel goed. Zelf heb ik vrij lange benen en een kort bovenlichaam. Gevolg is dat mijn zit erg lang en diep is. En dat gaat ten koste van de stuurdynamiek. Verwacht van de X-Strada dan ook geen wonderen op singletracks.
De Oostenrijkse framebouwer heeft gekozen voor een minimumaantal bevestigingspunten. Je zult je bikepackingtassen dus met riemen en gespen moeten monteren. De Terra Speed-bandjes van Continental in 40 millimeter passen goed bij de X-Strada. Ze zijn soepel, snel en bieden voldoende grip tijdens snelle gravelritjes. Want daarin voelt de KTM zich opperbest.
Specificaties KTM X-Strada Master
Pluspunten: rechtdoor erg stabiel, draadloos schakelen
Minpunten: ruime draaicirkel, weinig bevestigingspunten
Prijs: € 3999,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,8 kilo (excl. pedalen)
Groep: SRAM Rival eTap AXS 1x12s / 42T / 10-44T / 160-160mm
Wielen: DT Swiss GR 1600 SPLINE CL
Banden: Continental Terra Speed 40mm
Zadel en pen: Selle San Marco Allroad/KTM Team
Stuur en pen: KTM Team Road Flare/KTA Team Road
Maten: XS, S, M, L, XL
Bekijk hier de website van KTM.