Bij de WK mountainbike in Andorra presenteerde Orbea ons enkele innovaties en vernieuwingen waarvan de eerste nu de markt op komen. De Orbea Oiz, de cross-country fully van Orbea, wordt opgefrist met enkele nieuwe onderdelen en een nieuwe kleurstelling. Wij mochten hem van dichtbij bekijken.

Het huidige ontwerp van de Orbea Oiz is al een aantal jaar op de markt, maar voldoet nog steeds aan de huidige maatstaven: een lange reach, flauwe vorkhoek en steile zitbuishoek, 120 mm veerweg, drie posities lockout en natuurlijk een dropper. In de top-uitvoering met dit alles aan boord weegt de Oiz net geen 10 kilo. Er is keuze uit twee carbonsoorten: OMX en OMR. De huidige OIZ wordt momenteel door ons getest.  

Squidlock

Nieuw is de aangepaste Squidlock, de bediening voor de lockout en de dropper in één systeem. Men wilde minder hendels aan het stuur en een eenvoudigere ergonomisch prettigere bediening. Ook is de kabelgeleiding verbeterd.  
 
Met de bovenste hendel bedien je tot 3 modi van de vering, met de onderste de dropper post. De vering bedien je door de hendel door de standen heen te duwen. Je kan dus niet één positie ‘terug’, waarvoor een extra hendel nodig zou zijn geweest.  

Door deze keuze voor eenvoud heb je ondanks de drie modi van de veerweg en de dropper slechts twee hendels. Minder kans om je te vergissen en plots de dropper te bedienen terwijl je de vering wilde bedienen. Beschikbaar voor twee en drie standen en Fox- en RockShox-compatible. De Squidlock kan worden geïntegreerd met Shimano- of SRAM-remklemmen en werkt met veel suspensiesystemen en kan dus ook in combinatie met andere fietsenmerken gebruikt worden, mocht je je bediening niet prettig vinden. De bediening in combinatie met drie posities is iets zwaarder in de ‘verste stand’ dan met losse hendels per modus, maar de keuze van eenvoud en functionaliteit prevaleren.

Dropper post

Nieuw is ook de MP10 dropper post zadelpen. 100 mm verstelbaar met volledige controle over de zadelhoogte in plaats van slechts twee posities. De klem is compatibel met alle zadelrailsystemen en weegt 419 gram. Bediening via kabel, 31,6 mm diameter.  

Geïntegreerde cockpit  

De Oiz kan nu ook samengesteld worden met een fraai vormgegeven nieuw geïntegreerde carbon cockpit uit één stuk. Een laag gewicht (280 gram), strakke vormgeving en betere mogelijkheden om de kabels intern te geleiden.  

Verkrijgbaar in 60 en 75 mm, 760 mm breed en maar liefst 20 graden diep en aan te passen via het  MIO-programma. Zo kan je je positie persoonlijk finetunen en ook diep genoeg zitten als jou dat past. Bijvoorbeeld als je een framemaat ‘upsized’. De lakkleur kan ook deels terugkomen in het stuur, waarbij de lak dus ook ‘geïntegreerd’ is en kan worden met het stuur. Hoe ver kan je gaan met integratie? Fraai is de plaatsing en constructie van de computermount. 25 mm aan spacers beschikbaar en je kan ook spacers boven de stuurpen plaatsen, zodat je kan testen wat voor jou de prettigste fit is zonder de zaag er direct in te moeten zetten.  

Stuurbegrenzer 

Er is ook een nieuwe stuurbegrenzer, de Spin Block. In mijn ogen een onmisbaar onderdeel van elke carbon mountainbike die elke fabrikant zou moeten plaatsen. Een valpartij is zo gebeurd en altijd ongepland en onverwacht, waarbij de bovenbuis lelijk beschadigd kan raken, of erger, door midden kan gaan. Sommigen laksoorten laten zich niet makkelijk overspuiten, dus beter voorkomen dan proberen of hopen op (duur) te genezen.  

Oquo

De wielen hebben nu eigen ontworpen naven, waar de ontwerpers van Oquo ver gegaan zijn in het lichter maken van de wielen. De naven van de MP30 LTD zijn extra bewerkt voor gewichtsbesparing en zijn  daarmee 150 gram lichter dan de MP30 team. Dat komt onder meer door de keuze van de naven en de bewerking daarvan. In één van onze komende testen gaan we dit zelf ervaren.  

De velgen hebben 30 mm binnenbreedte en je kan in het Myo-programma upgraden naar de MP30 LTD set. De LTD set was bij een blinde test veruit favoriet, waar je uit kan concluderen dat lichte wielen een goede investering zijn voor rijgevoel. Ze zijn € 700 duurder.  

De spaken zijn voorzien van een speciale kop met T-head, wat roteren van de spaken voorkomt. Het binnenwerk van de wielen is van DT-Swiss.  

Myo 

Via het Myo programma kan je je OIZ zelf personaliseren in afmontage en kleurstelling. Duurdere wielen? Kan. Andere cockpit? Kies maar. Andere kleur? Ook dat kan. En nog veel meer. De nieuwe Oiz is verkrijgbaar in zes nieuwe kleuren. Bovendien is de nieuwe Fiberlink-linkage nu ook beschikbaar op de Myo-tool. Wanneer je de kleur van je fiets kiest, wordt ook de linkage geverfd, wat nog meer esthetische aanpassingsmogelijkheden biedt.
 
3 kleuren in OMX: 
– Replica OFT: Forest Green – Mint Green (Gloss) 
– Cobalt Blue (Gloss) – Carbon Raw (Matt) 
– Diamond Carbon View (Matt) – Burning Red (Gloss) 

En 3 kleuren in OMR: 
– Diamond Carbon View (Matt) – Diamond Carbon View (Gloss), 
– Seaweed Carbon View (Gloss) – Spaceship Green (Matt), 
– Ivory White (Gloss) – Bumblebee Yellow (Matt).  

Meer informatie is te vinden op de website van Orbea.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."